Læs også: Sådan udbetaler ATP 140 milliarder kroner til danskerne.
Unge såvel gamle danskere skal snart til tasterne, hvis de vil have til dagen og vejen.
For når omkring to millioner danskere om to år skal have hjælp til blandt andet deres folkepension, førtidspension og barselsdagpenge, skal de nok ikke forvente at se det offentlige i øjnene.
Med etableringen af myndigheden Udbetaling Danmark til udbetaling af flere overførselsindkomster er der nemlig lagt op til selvbetjening og medbetjening over telefonen.
Det skyldes, at Udbetaling Danmark-centrene er placeret i Udkantsdanmark.
Borgerservice på slankekur
"Vi er en offentlig myndighed, så selvfølgelig kan borgerne besøge os. Men vi tilstræber, at betjeningen kommer til at foregå digitalt og telefonisk," forklarer underdirektør direktør Hans Christian Jelstrup fra ATP, der har beskæftiget sig med Udbetaling Danmark i et halvt års tid.
De helt it-svage borgere kan dog stadig få hjælp fra kommunernes borgerservices.
Men i den kommunale borgerservice der bliver medarbejderstaben som direkte følge af etableringen af Udbetaling Danmark skåret fra 2.000 til 500 årsværk inden for to år.
Ændrer måske et logo
Det er i stedet planen, at indgangen til de mange milliarder kroner for de to millioner danskerne primært skal foregå på Borger.dk.
Og Udbetaling Danmark vil fra begyndelsen forsøge at høste så mange lavthængende frugter som muligt.
"På de eksisterende løsninger vil vi måske ændre et logo eller noget i den stil. Men ellers vil borgerne ikke kunne mærke det," fortæller Hans Christian Jelstrup fra ATP/Udbetaling Danmark.
Dermed hægter ATP sig i halen på en stigende bevægelse fra personlig betjening til høflig, digital selvbetjening i det offentlige.
80 procent af danskerne kan klare sig selv
Her må Skat siges at have førertrøjen, da alle voksnes danskeres årsopgørelser og selvangivelser kører over nettet i disse moderne tider.
Men SU-styrelsen har allerede trukket telefonstikket, og blandt andre Gentofte og København forsøger sig også med et stigende antal selvbetjeningsløsninger for at holde de administrative udgifter i ave.
Senest har Kommunernes Landsforening (KL) udtalt, at i fremtiden skal 80 procent af danskerne nok vænne sig til, at de skal selvbetjene sig selv over hjemmesideløsninger frem for at dukke op på rådhuset eller gribe telefonen.
KL forventer, at omkring halvdelen af danskerne er selvhjulpne på nettet i 2015.
Læs også: Sådan udbetaler ATP 140 milliarder kroner til danskerne.