Når ATP med den offentlige myndighed Udbetaling Danmark fra 2012 årligt skal udbetale 140 milliarder kroner til to millioner danskere på overførselsindkomst, så venter en stor personaleopgave forude.
Læs også: Sådan udbetaler ATP 140 milliarder til danskerne
For godt 1.500 kommunale medarbejdere tilknyttet arbejdsopgaver med overførselsindkomsterne skal overveje, om de vil være ATP-ansatte og flytte med ud i et af de fem Udbetaling Danmark-centre.
Centrene er fra politisk hold placeret i henholdsvis Frederikshavn, Holstebro, Haderslev, Vordingborg og Hillerød.
Det betyder eksempelvis, at en kommunal medarbejder i Århus - ud over at være tvunget til at skifte arbejdsgiver - skal tilbagelægge 119 kilometer på fire hjul for at komme på arbejde.
Mangler kompetencer
"Opgaven med at tiltrække medarbejdere vil vi naturligvis påtage os," siger Hans Christian Jelstrup, der samtidig fastholder mantraet med, at hele Udbetaling Danmark først og fremmest handler om sikker drift ved at udbetale overførselsindkomsterne til de tiden.
For at understøtte den sikre drift, er det ifølge Hans Christian Jelstrup meget vigtigt, at så mange kommunale medarbejdere med deres faglige kompetencer og daglig erfaring med de kommunale it-systemer hopper med over i de nye centre.
Det skyldes, at ATP/Udbetaling Danmark fastholder de eksisterende KMD-systemer fra kommunerne med meget få modifikationer.
Gang i gætteriet
"Vi gætter rigtigt meget på, hvor mange medarbejdere, der flytter med over. Men vi er ikke blinde for, at vi skal have folk ansat i en periode på korttidskontrakter," siger Hans Christian Jelstrup, som ikke vil gætte på et tal i al offentlighed.
Fagforeningen HK har talt om flyttetal helt nede omkring 10 procent - svarende til 150 personer.
"Vi vil ikke få alle medarbejdere med, det er helt sikkert. Derfor står vi over for en stor rekrutteringsopgave," lyder det fra Hans Christian Jelstrup, som dog kan glæde sig over, at 2.000 kommunale medarbejdere har tilmeldt sig Udbetaling Danmarks informationsmøder, der sluttede den 29. november i København.
Borgerne skal ikke mærke noget
Nye medarbejdere skal igennem en kombination af fremmødekurser, løbende træningscamps, sidemandsoplæring, mentorordninger og e-learning for at kunne betjene borgerne.
"Vi har defineret en uddannelsesstrategi med det mål, at borgerne ikke skal kunne mærke en nedsat service," forklarer Hans Christian Jelstrup om uddannelsesforløbet.
De nye medarbejdere træder med tiden over på ATP-overenskomst, som på nogle punkter adskiller sig fra de kommunale overenskomster.
"Men alt i alt stilles medarbejderne ikke ringere med ATP's vilkår," bedyrer ATP's underdirektør Hans Christian Jelstrup.
Det store HR-projekt
Med den store rekrutteringsopgave som et af de helt centrale elementer i etableringen af Udbetaling Danmark, fremhæver underdirektøren den kommende myndighed som et stort HR-projekt.
ATP har på nuværende tidspunkt 30 mere eller mindre fuldtidsmedarbejdere i sving med at komme godt fra land.
"Vi skal oprette fem mellemstore virksomheder i Danmark," siger han og fortæller, at ATP samarbejder med blandt andre KL og Pensionsstyrelsen om opgaven.
Når bygningerne er fundet, skriveborde og computere indkøbt samt medarbejderne er flyttet ind, er det samtidig meningen, at borgerne på de fem berørte ydelser skal have mindre ansigt-til-ansigt hjælp.
De nye ATP-medarbejdere skal derimod primært hjælpe borgerne med spørgsmål over telefon eller på nettet.