Headset med professionel lyd og touch-egenskaber
- Hej. Det er Claus. Så er vi her, siger manden i jakkesættet, inden han sænker sin telefon og smiler lumsk. Han har lige sagt den hemmelige kode.
Vi står foran en hvid dør. En dør, der fører ind til GN Netcoms Research Lab, som ligger i Ballerup og normalt er forbudt område for pressefolk og andre nysgerrige.
For det er herinde, kyndige lydfolk gennemtester Jabras headset, og her er avanceret måleudstyr i en prisklasse, der ikke er for amatører.
Døren går op, og vi befinder os kort tid efter i det lyddøde rum.
Vægge og loft er beklædt med hvide skumgummipuder, og de suger nærmest stemmer og ord til sig og begraver dem i det bløde indre.
Vores fødder er placeret på en form for trådnet, der virker som en trampolin. Det er dog forbudt at hoppe, får vi at vide. Det er ellers fristende.
Under nettet er ligeledes placeret skumgummipuder, og selv et skrig ville lynhurtigt dø ud i dette rum, der er uden akustisk ekko.
Midt i rummet står en crashtest-dukke, men den har ikke udsigt til at blive smidt ind i en bil og smadret mod en betonvæg. En hurtig pensionering må vente og i stedet bruges dukken som testperson til de nyeste headset.
Bagefter går turen videre til andre rum, hvor selv den mindste lyd skaber et voldsomt ekko, og vi når også forbi en form for dagligstue med massevis af højttalere. Det bruges til at simulere forskellige hverdagssituationer, eksempelvis støjen fra en kantine.
Turen ind i GN Netcoms Research Lab handler ikke kun om test af headset til professionel brug i vidt forskellige miljøer. Der er en helt anden grund til, at vi er her.
Vi er kommet for at for at se Jabra PRO 9400 Series og Jabra GO 6400 Series, der netop er blevet finpudset i de hellige haller hos GN Netcom.
De to nye produkter - med en base og et headset - skiller sig markant ud i forhold til tidligere modeller målrettet brugere, der hver dag jonglerer med telefonen som et professionelt it-værktøj.
PRO-serien er til medarbejdere på kontoret, eksempelvis receptionisten, mens GO-serien er til medarbejdere med en mobiladfærd, hvor de både er på kontoret og på farten, eksempelvis sælgere.
Det unikke ved Jabra PRO 9400 og Jabra GO 6400 er, at de i deres baser er udstyret med trykfølsomme skærme og kan samle flere forskellige former for telefoni og dirigere det hen til dit headset.
Du kan dermed få koblet din mobil, dit fastnet og din computer med IP-telefoni sammen med basen og slippe for at slås med flere forskellige måder at besvare opkald. Metoden til at samle de tre forskellige telefoni-former kaldes også triple connectivity.
Løb 150 meter væk fra telefonen
På den trykfølsomme skærm i basen kan du justere lydstyrken, skifte mellem fast-, mobil- eller internettelefoni, betjene opkald og eksempelvis optage samtaler.
Jabra har valgt at bruge touch-skærme for at gøre betjeningen så intuitiv som mulig med ikoner og farver.
Men der er også en fordel ved computerskærmen på længere sigt. For det er muligt at opdatere den med ny software via nettet, og dermed kan der tilføjes knapper og andre funktioner løbende. Det er planen at give enhederne en opdatering hvert halve år.
De medarbejdere, der ikke sidder lænket til deres skriveborde syv timer hver dag, kan glæde sig over, at de kan spadsere mellem 100 og 150 meter væk og fortsat modtage opkald, hvis de har deres headset på.
Dermed er det muligt at snige sig ud til en hurtig omgang bordfodbold med kollegerne uden at misse det vigtige opkald fra chefen...
Topmodellerne i både PRO og GO-serien har fået et par teknologiske forbedringer, eksempelvis Noise Blackout.
Det er en funktion, der forsøger at kvæle baggrundsstøj, så modtageren ikke generes af larmende kontormedarbejdere eller hidsige kopimaskiner. På headsettet sidder to mikrofoner mod normalt en. De to mikrofoner kan ifølge Jabra finde ud af at skille støj fra tale baseret på lydforsinkelse.
Samtidig er de medfølgende headset - ligesom basen - trykfølsomme. Det vil sige, at du lade din finger glide henover mikrofon-pinden for at skue op og ned for volumen.
Forskel på de små detaljer
Den store forskel på PRO- og GO-serien er headsettet. I GO-serien - til folk der er meget på farten - kobles mobilen til det medfølgende headset via Bluetooth. Med PRO-serien er headsettet forbundet til basen via DECT-teknologi.
Derfor får brugere af PRO-serien lidt bedre lyd under samtaler, mens GO-brugere har den fordel, at de kan forlade kontoret med headsettet på og mobilen i lommen uden at skulle stille om. Samtidig kan headsettet i GO-serien oplades ekstremt hurtigt, hvis en sælger pludselig skal til et vigtigt møde ude i byen.
Ifølge Jabras ingeniører er basen blot 20 minutter om at oplade headsettet til 80 procents kapacitet. På en fuld opladning virker headsettet i seks timer, mens det headset, som følger med PRO-serien, fungerer trådløst i op mod ti timer.
Topmodellerne i hver serie hedder Jabra PRO 9470 og Jabra GO 6470. I hver serie begynder priserne ved henholdsvis 2.895 og 1.195 kroner, og de stiger, hvis du skal have topmodellerne. Priserne er uden moms.
To års udvikling
Det har i alt taget to år at udvikle de nye produkter, der især skal konkurrere mod headset fra Plantronics og Sennheiser. Og mens Jabra PRO 9400 og Jabra GO 6400 sendes ud i butikkerne i disse dage, lukker GN Netcoms lydteknikere sig igen inde i deres nærmest forseglede Research Lab. Og vi skal nok ikke regne med at blive lukket ind igen foreløbig - selv om vi kender det hemmelige kodeord.