Portalkrig i det offentlige

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. marts 2007.


Borger.dk og Virk.dk skal være det offentliges hoveddøre på nettet. Men manglende motivation kan sætte en kæp i hjulet for strategien for digitalisering af det offentlige.

En offentlig portalkrig kan blive en realitet i de kommende år. Virk.dk og Borger.dk er udset, som bannerførere for digitaliseringen af borger- og virksomhedsservice. En lang række andre portaler - for eksempel den veletablerede og velbesøgte Skat.dk, skal rette ind efter de store portaler. Kritikere mener, at manglende incitamenter kan stå i vejen for projektet.
Virk.dk har siden oprettelsen i 2001 ofte været i modvind. Nu er siden udråbt til hovedindgang til det offentlige i den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi. Hos Virk.dk's brugere, virksomhederne, er begejstringen over den nye digitaliseringsstrategi da også afmålt.
"Vi er imponerede over vi­sionen, men der er ingen bud på, hvordan vi kommer derhen," konstaterer Thomas Møller Sørensen, der er sekretariatschef for mindre og mellemstore virksomheder i Dansk Industri (DI). Han ser en klar mangel på incitamenter for de enkelte myndigheder, som skal bidrage til digitaliseringen.
"Vi savner, at man tager stilling til, hvordan man øger incitamentet for myndighederne," siger han og påpeger, at Virk.dk også fra lanceringen var ment som én samlet indgang for virksomhederne.
Thomas Møller Sørensen bakkes op af erhvervsorganisationen HTS Handel, Transport og Service. En undersøgelse blandt 220 medlemmer i organisationen viser, at kun 42 procent af medlemmerne bruger Virk.dk, mens 70 procent bruger Skat.dk.
Specialkonsulent Henrik Friis fortæller, at virksomhederne mener, at Virk.dk er uoverskue­lig, og op mod hver femte kender ikke siden.
""Problemet er, at du kun har et skud i bøssen. Hvis det ikke fungerer første gang, så kommer folk ikke tilbage," siger Henrik Friis, som understreger, at virksomhederne gerne vil bruge lettilgængelige løsninger.
"Vi vil hellere have færre ambitioner og flere praktiske løsninger," lyder opfordringen fra Henrik Friis. Han bakker op om DIs ønske om klarere incitamenter for den enkelte myndighed.
"Så længe ministerierne konkurrerer indbyrdes, vil det ikke lykkes," lyder hans vurdering.
Den næste udgave af Virk.dk, som skal i drift i 2008, vil løse nogle af problemerne og samle alle statslige indberetninger, forsikrer kontorchef i Erhvervs- Selskabsstyrelsens Center for Koordinatio n og Markedsføring af Virk.dk, Carsten Loesch. Han forklarer, at virksomhederne får en simpel personaliseret virksomhedsside allerede fra næste år, og desuden kommer kommunerne for første gang med i Virk.dk samarbejdet.
"Hele kommunesiden er ny, og det er en væsentlig forandring," siger Carsten Loesch.
Det tiltag får en varm velkomst fra Henrik Friis fra HTS, som mener, at kommunerne bør forpligtes til at samarbejde med staten gennem aftalerne om kommunernes økonomi.
"Der skal være forpligtende mål for både indberetning og digital sagsbehandling i økonomiaftalen med kommunerne," foreslår Henrik Friis.
Borgerne skal deles
Borgerbetjeningen skal også tage udgangspunkt i én side. Borger.dk bliver samlingsstedet for alle, der vil falbyde digital selvbetjening til borgerne. Også på dette område er der i dag allerede flere stærke spillere. En af dem er sundhed.dk. Lisbeth Nielsen, kontorchef i Danske Regioners kontor for it- og kvalitet forklarer, at sundhed.dk som udgangspunkt ikke ændres.
"Lige her og nu skal vi ikke ændre sundhed.dk, og det er da klart, at vi ikke smider de investeringer og den branding, vi har lagt i siden, væk," siger Lisbeth Nielsen. Hun mener, at en del tjenester naturligt vil kunne deles med Borger.dk. Hvis Borger.dk bliver en stor succes, mener Lisbeth Nielsen, at sundhed.dk automatisk rykke tættere på.
"I det øjeblik, at trafikken viser sig at gå til borgerportalen, er det oplagt at benytte sig af det," siger Lisbeth Nielsen.
Jakob Harder, centerchef i KL's kontor for borgerbetjening og it, ser to veje, kommunerne kan gå i forhold til borgerportalen. De kan betragte det som en ekstra service til borgerne og henvise videre til siden, eller kommunen kan aktivt gå ind og flette sin egen side sammen med borgerportalen.
"På den måde kan man sige, at vi får 99 borgerportaler. En Borger.dk og 98 kommunale sider," lyder det fra centerchefen.
Jakob Harder slår fast, at kommunerne ikke skal konkurrere med Borger.dk om de nuværende brugere. I stedet skal Borger.dk gøre det muligt at lokke flere borgere til at bruge selvbetjening over nettet.
"Vi skal gå efter den store gruppe, som ikke kontakter det offentlige over nettet i dag," forklarer Jakob Harder. Han understreger, at Borger.dk har fået en god start med masser af besøgende. Det kan af sig selv løfte siden over alle de andre portaler.
Selvbetjening er vigtigst
I Århus arbejder kommunen målrettet på at få mest muligt ud af samarbejdet med Borger.dk. Udviklingschef Rasmus Ry Nielsen forklarer, at kommunen blandt andet gennem bibliotekarer uddannet som "superborgere" forsøger, at udbrede kendskabet til selvbetjening på Borger.dk og kommunens hjememside.
"I første omgang er det ligegyldigt, hvem der får trafikken, så længe der er flere, som betjener sig selv," siger Rasmus Ry Nielsen. Han mener, at det bliver en udfordring for kommunerne at gøre opmærksom på de mange oplysninger og muligheder, der ligger lokalt, når Borger.dk kommer op i omdrejninger.
"Borger.dk samler alle borgerens kundeforhold, mens vi har nogle informationer og tilbud, som Borger.dk hverken vil eller skal tage sig af," siger Rasmus Ry Nielsen med henvisning til blandt andet information, lokalplaner og begivenheder i lokalområdet. På den måde mener udviklingschefen, at begge parter vinder noget.
Jens Krieger Røyen er Den Digitale Taskforces projektleder på næste version af borgerportalen, som har arbejdstitlen "Min Side". Han forklarer, at det er centralt for alle parter, at det bliver muligt at dokumentere, hvad borgerne gør. Det er vigtigt for en kommune, at den kan vise, at borgeren har fået den rette service hos Borger.dk.
Det er et stort ønske hos partnerne, og jeg vil love, at vi vil tilbyde et samlet overblik over alle transaktioner, som har noget at gøre med den enkelte myndighed."

Faktaboks:
Den digitale strategi 2007-2010
Regeringen, KL og Danske Regioner står bag høringsudkastet til strategien for digitalisering af den offentlige sektor i Danmark.

Strategien har tre hovedtemaer: Bedre digital service, øget effektivisering og stærkere samarbejde.

For første gang lægger strategien vægt på at alle offentlige organisationer skal have en kanalstrategi, som sætter mål for om borgere og virksomheder helst skal betjene sig selv på nettet, have telefonisk kontakt eller møde op.

Skitsen til den fællesoffentlige kanalstrategi giver desuden de to portaler Virk.dk og Borger.dk særstatus, som hovedindgange til det offentlige.

Hele strategiplanen kan læses på modernisering.dk.

Strategien er i høring til fredag den 13. april.

billedtekst: Forvaltning Den nye strategi for digitalisering af det offentlige skitserer en kanalstrategi med vægt på to centrale portaler. Onlinekontakten skal først og fremmest gå gennem Virk.dk og Borger.dk. De to sider skal være hovedvejen til det offentlige, men samtidig er de to sider i skarp konkurrence med både de temaopdelte sider, som sundhed.dk og politi.dk og sider fra de lokale og regionale myndigheder, som for eksempel Københavns Kommunes hjemmeside.

OriginalModTime: 29-03-2007 13:59:08




IT-JOB

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Testmanager til Partsrepræsentation

ALD Automotive Danmark A/S

Regional IT-administrator

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Erfaren teamleder til årsopgørelsen
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere