Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den CTO d. 2. februar 2007.
strategi It-chef Peter Trebbien sidder i arbejdsgrupper med direktionen, mens en projektleder holder styr på teknikken. Sådan ser den nødvendige virkelighed ud i Kalundborg Kommune.
I 1985 arbejdede Peter Trebbien med en Piccolo-computer i den nyoprettede edb-afdeling i Kalundborg Kommune.
I dag sidder han som it-chef i den sammenlagte Kalundborg Kommune i selv samme kontor, som han forlod for 21 år siden for at arbejde i en privat virksomhed, Sparekassernes Datacentral, det nuværende SDC.
Den nye jobbeskrivelse ligger milevidt fra den traditionelle it-chef. For Peter Trebbiens arbejde handler i dag mere om strategi og forretning end serverparker og styresystemer. En rolle som passer Peter Trebbien godt. Siden han i 1980 blev kontoruddannet på motorfabrikken Buch i Kalundborg, har hans tilgang til it været med fokus på økonomi.
Peter Trebbien har arbejdet med it uden at være teknikeren i maskinrummet, både da computerne gjorde deres indtog i den kommunale forvaltning i begyndelsen af firserne, og da han senere var kundechef og centerleder i Sparekassernes Datacentral.
- Jeg har en lidt anderledes tilgang til at tænke forretningen ind i it-systemerne, fordi jeg har arbejdet så længe i en privat virksomhed, siger han.
De evner har han haft brug for i den store kommunesammenlægning.
I næsten to år har han været dybt involveret i at føre en ambitiøs strategi for den nye kommune ud i livet. En strategi som han har været med til at tegne. Denne januar-grå eftermiddag kan han læne sig tilbage, for den kortsigtede strategi er ført ud i livet - nu skal næste etape planlægges.
Men først lidt ferie, for da alt så ud til at fungere efter konverteringen gik han på nettet og bestilte ferie for første gang i et år.
Faktisk har den proces, som kulminerede 2. januar, da kommunen åbnede, været i gang i meget længere tid.
Lang planlægning
It-cheferne fra Kalundborg, Høng, Bjergsted, Hvidebæk og Gørlev begyndte plænlægningen i april 2005.
- Vi gik i gang med en strategi for, hvordan vi kunne harmonisere systemerne. Hvilke data skulle vi bruge, og hvor skulle de placeres, fortæller Peter Trebbien.
De var ude i god tid, og det er for Peter Trebbien det vigtigste element i den proces, som de nu er godt på vej til at afrunde. Fra start var direktionen involveret, og forslaget til strategi blev godkendt af politikerne i 2005.
Kalundborg-kommunerne valgte at gå ambitiøst til opgaven med it-sammenlægningen. Et helt nyt system for alle brugere. Et system, hvor data flyder gnidningsløst mellem fagsystemerne i kommunen. Et eksempel kan være en arbejdstidsplan, som laves af lederen, er tilgængelig for medarbejderen og endelig giver oplysningerne videre til lønsystemet, som så opdaterer økonomisystemet.
Kernepunkterne
Forretningstankegangen gennemsyrer projektet, og Peter Trebbien fortæller, at ledelse og styring har været et kernepunkt.
- Ledere, politikere og medarbejdere kan trække oplysninger fra det fælles system alt efter deres tilladelser, siger han og tilføjer:
- Det stiller krav til, at du på forhånd ved, hvad du vil styre og måle.
De interne funktioner er kernen i systemet, som senere skal udvides med en grænseflade, som giver borgerne adgang til deres oplysninger.
Hele øvelsen med sammenlægning og nye systemer markerer i Kalundborg som i mange andre kommuner et skifte i den rolle, it-afdelingerne og it-cheferne har.
- Min rolle er ikke så meget den traditionelle it-chef. Jeg arbejder meget med forretning og sidder blandt andet i en arbejdsgruppe med direktionen, siger Peter Trebbien.
Han fortæller, at det kun kan lade sig gøre, fordi et team af projektledere har haft ansvaret for den tekniske del af sammenlægningen og konverteringen.
- Det er nødvendigt ved så stor en opgave. Der har for eksempel været 200 administrative medarbejdere inde og deltage i projektet, siger han.
Ensartet registreringspraksis
De nye it-systemer er blevet fulgt op af efteruddannelse i hele den nye kommune. Peter Trebbien fortæller, at der stadig er en stor opgave med de nye systemer eller nærmere de medarbejdere, som sidder med systemerne.
- Det er vigtigt, at der er en fælles måde at bruge systemerne på. Vi skal nå frem til en ensartet registreringspraksis. Det er afgørende for, at it-systemerne kan bruges som styringsredskab, siger han.
Første punkt på huskelisten er den ventede ferie.
Faktaboks:
Blå it-bog
2007: It-chef Kalundborg Kommune.
2001-2006: Økonomi- og it-chef i Høng Kommune, i 2006 desuden konstitueret kommunaldirektør.
1985-2001: Arbejde i SDC (Sparekassernes Datacentral) blandt andet key account manager i økonomiafdelingen, senere kundechef og af-slutningsvis som centerleder for SDC Udvikling, som har haft ansvaret for it-udvikling til de små banker.
1980-1985: Kontoransat på økonomiforvaltningen i Kalundborg Kommune. Fra 1982-1985 i den nye edb-funktion
1980: Kontoruddannet fra motorfabrikken Buch i Kalundborg.
Billedtekst: hjertet Kalundborg Kommunes nye it-chef Peter Trebbien har været med til at definere den forretningsbaserede it-strategi for den nye kommune. Citrix-servere og tynde klienter er hjertet i den nye model.
Foto: Jens Nielsen.
OriginalModTime: 08-02-2007 13:34:28