Telefoner, mails og hjemmesider virker ikke: It-turbulens efter kommunalreformen giver it-problemer

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 26. januar 2007.


Trods meldinger om et meget lavt antal fejl i kommunernes it-systemer har 10 procent af borgerne oplevet it-problemer siden nytår. Spredte problemer med e-mail og hjemmesider topper listen.

Dårlige eller ikke-eksisterende hjemmesider. Mailadresser, som ikke er blevet omstillet. Sider til indberetning af forbrug, som ikke virker.
Det er bare et par af de fejl, som borgere har oplevet hos deres kommuner siden nytår.
Userneeds har på vegne af Computerworld spurgt 1.604 danskere om de har oplevet it-problemer i forbindelse med kommunalreformen.
10 procent svarer ja. Et stort tal, når man tager i betragtning, at de færreste er i kontakt med deres kommune på ugebasis.

Svarene viser, at det især er hjemmesider, mailadresser og adgang til sider med oplysninger om forbrug, der volder problemer.
Og forklaringen kan findes i kommunernes prioritering op til reformen. Professor Kim Viborg Andersen fra Copenhagen Business School har kigget nærmere på nogle af de nye kommunale hjemmesider - og indtil videre har han kun set få hjemmesider, der imponerede.
- Man har ikke valgt at tage udgangspunkt i det borgerrettede, men i den interne organisation. Den eksterne hjemmeside er kommet til senere, lyder hans bud på en forklaring.
Han mener, at de ti procent kan dække over et større problem - fordi befolkningen generelt ikke har brug for kontakt med det offentlige særlig tit.
Kim Viborg Andersen vil i de næste måneder analysere de nye kommuners hjemmesider.
Han regner dog med at vente til kommunerne er nået længere med reformarbejdet - og de mange mindre fejl er rettet.
Borgmester i Rødovre Erik Nielsen (S) er formand for kommunernes erhvervs- og arbejdsmarkedsudvalget udvalg, der har ansvaret for KL's it-politik. På trods af de ti procent, som har haft problemer, mener han, at sammenlægningen er gået over al forventning.
- Jeg synes faktisk, at det er en stor succes. Det er klart, at der er nogle steder, hvor der er nogle opstartsproblemer, siger Erik Nielsen.
Han understreger, at KL endnu ikke har samlet op på omlægningen centralt.
- Hvis man tænker på, hvor store omlægninger, der har været af den offentlige sektor, så er det gået meget, meget flot, konstaterer Erik Nielsen.

Problemerne spænder vidt: Fra e-mail, der bliver sendt ud i intetheden over problemer med hjemmesider til indberetning af forbrug.
Netop derfor mener Jakob Harder, chefkonsulent i center for borgerbetjening og it-politik hos KL - det tidligere Kommunernes Landsforening - at det er acceptable tal.
- Det er småproblemer med hjemmesider og e-mail-adresser. Der er ikke nogen af selvbetjeningsløsningerne eller siderne, som har været helt nede, siger Jakob Harder.

Han tror desuden, at en del af problemerne kan tilskrives almindelige fejl - som ikke har noget at gøre med reformen.
Jakob Harder mener, fokus i stedet bør være på de massive problemer med telefonsystemerne i mange kommuner.
- Det alvorlige er telefonproblemerne. De it-mæssige problemer ligger inden for det, vi havde forventet, siger han.
Telefonsystemerne gør de små it-problemer alvorligere. Jakob Harder forklarer, at borgerne måske ikke som normalt vil kunne få oplysningerne telefonisk, hvis de ikke kan finde dem på hjemmesiden.

Telefonproblemerne har højeste prioritet i de ramte kommuner lige nu. Jakob Harder forklarer, at KL har undersøgt, om foreningen kunne bidrage til en hurtig løsning.
Det ser dog ikke sådan ud, fordi de mange telefonproblemer skyldes flere forskellige ting - problemer med sammenkobling af gamle systemer, nye omstillingsborde, manglende opsætning af telefoner og nye IP-telefonsystemer får skylden.
Problemerne er ikke lige så massive, når det gælder it-problemerne. Men på samme måde er det summen af en masse små fejl, der betyder, at hver tiende dansker har haft problemer.
Tallene giver dog ikke dårlig samvittighed ude i de kommunale it-afdelinger.
Jørgen Larsen er it-medarbejder i Hjørring Kommune, som er sammenlagt af fire kommuner, og han mener, at forventningerne også skal være realistiske.
- Da jeg mødte på arbejde den 2. januar var det som at møde på en ny arbejdsplads, fortæller Jørgen Larsen og tilføjer, at den nye it-afdeling - med 16 medarbejdere - retter fejl, stiller nye arbejdsstationer op og samtidig skal lære en ny organisation at kende.
- Alle ved, at der er travlt, og alle mener, at deres område er vigtigst. Men de forstår, at vi må tage en ting ad gangen, siger Jørgen Larsen.

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet Userneeds blandt 1.604 danskere, der er repræsentative for hele befolkningen med hensyn til køn, alder og bopæl. De er alle medlem af Danmarkspanelet, som med 100.000 medlemmer er Danmarks største panel.

Faktaboks:
Problemer i kommunerne
Userneeds har på vegne af Computerworld spurgt 1.604 danskere om deres oplevelse af kommunalreformen. 10 procent svarer, at de har haft it-problemer. Vi spurgte også, hvilke problemer det var.

Her er en liste over nogle af de problemer, der nævnes:

Ikke opdateret hjemmeside, ingen registrering af fjernvarmeaflæsning, manglende adgang til sider, lange svartider, dårligt overblik på hjemmesider, forkerte e-mail-adresser, lukkede mailsystemer, ejendomsfakta ikke tilgængelige, sagsbehandler havde ikke adgang til journaler, lange svartider for medarbejdernes systemer.

Billedtekst: travlhed I efteråret havde de travlt hos KMD, der skulle forberede væsentlige dele af it-arbejdet i forbindelse med kommunalreformen. KMD er stolt af arbejdet, men har dog ikke undgået, at hver tiende dansker har oplevet problemer i forbindelse med reformen. Foto: Torben Klint

OriginalModTime: 25-01-2007 14:07:11




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere