It er vigtigt ... men er det vigtigt nok?

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. oktober 2006.


90 procent af danske virksomhedsledere finder it vigtigt - kun 17 procent kan præsentere en reel governance-struktur, der sikrer, at it og forretning svinger i samme takt. Løsningen er måske et sæt it-principper.

Af Anders Rostgaard
Mantraet sidder næsten så godt fast, at vi repeterer det i søvne: It er vigtigt for forretningen - forretningen og it skal spille sammen.
Det sidder faktisk så godt fast, at 90 procent af danske virksomhedsledere nævner it som vigtigt for at sikre konkurrenceevnen.
Og så skulle man tro, at det også giver sig udslag i den reelle governancestruktur i danske virksomheder - at forretningen svinger fuldstændigt i takt med it-afdelingen. Sådan er det imidlertid ikke.
- Her ser vi et stort paradoks. Hvis toplederne virkelig mener, at it er vigtigt, bør det også slå igennem i governancestrukturene. Men det er ikke det billede, vi ser, siger Steen Christensen, manager hos Rambøll Management.
Ifølge tal fra Rambøll Managements årlige udgivelse "It i praksis" befinder kun 17 procent af danske virksomheder sig på højeste modenhedsniveau, der sikrer, at it og forretning påvirker hinanden gensidigt. Knap halvdelen - 48 procent - ligger på mellemste modensniveau, hvor forretningen påvirker it og ikke omvendt. Og måske det mest overraskende: Over en tredjedel af de 400 største virksomheder i Danmark befinder sig fortsat på et niveau, hvor it ikke udnyttes strategisk, hvor fokus er teknisk, og hvor it-afdelingen udarbejder it-strategien.
- Der ligger altså et kæmpe potentiale gemt i mange virksomheder, vurderer Steen Christensen, manager hos Rambøll Management.
For alle analyser peger på, at en stærk it-governancestruktur virker og har en direkte positiv indflydelse på forretningen.
En af de vægtige gevinster er ifølge Rambøll Management, at it bliver et strategisk redskab, som kan udnyttes på linje med andre værktøjer. Hvor virksomheder, der befinder sig på de to laveste modenhedsniveauer typisk beskriver it-strategien i eksempelvis treårs -planer og derefter handler efter dem, vil de mest modne opleve, at it-strategien hele tiden kan justeres i forhold til forretningsstrategien.
- En reel it-governance-struktur sikrer, at ledelsen har et sted at proppe udfordringerne hen. Virksomheden kan handle langt mere adræt, siger Steen Christensen.
Men når nu det er bevist, at det virker, er det oplagt at spørge, hvorfor der ikke sker mere.
En af forklaringen er, at it-governance er langt mere end et nedskrevet regelsæt baseret på eksempelvis governancemodeller fra Cobit, som udarbejdes, skrives ned og følges slavisk.
Ifølge Peter Weill fra Center for Information System Research at the Sloan School of Management, handler it-governance mest af alt om at ændre adfærd. Som han udtrykker det - "Behaviors, not strategies, create value."
Det bakkes op af vice president Bill Kirvin fra Gartner. Han henviser til den misforståelse, at en stærk it-governance er på plads, hvis man blot følger standarder som Cobit og ITIL.
­­- Cobit og ITIL er fine retningslinjer, men der er langt fra modellerne til sikringen af en solid it-governance. Det handler langt mere om at få forretningen til at svinge med it - og det er forskelligt fra organisation til organisation, hvad der skal til, siger Bill Kirvin.
Målinger skal der til
Den eneste metode, der virkelig viser, om ens governancemodel fungerer, er at måle det.
- Præsterer it mere, lykkes it projekterne bedre og gavner det forretningen mere end tidligere, lyder hans bud på relevante målepunkter.
Analyser fra blandt andet Gartner viser, at det især er topledelsens engagement, der mangler, for at sikre den nødvendige adfærdsændring. Mens det mange steder rent faktisk lykkes at gennemføre en velfungerende governance i selve it-organisationen, kniber det forsat med at få topledelsen med.
Ifølge Gartner kan en af løsningerne være at nedskrive principper for brug af it. Ud over en klar governancestruktur forstået som udpegning af, hvem der tager beslutningerne, er der behov for "It principles" - et sæt retningslinjer for, hvad organisationen vil og ikke vil med it.
Pointen er, at principperne sætter rammerne for brugen af it, så alle i organisationen forstår dem.
Ifølge Gartner er effektive retningslinjer for it-principper karakteriseret ved følgende:
Ansvarspådragende. De letter beslutningsprocessen og sikrer en bestemt adfærd.
Koncis. De er fokuserede.
Specifikke nok til at der kan findes et modargument - de repræsenterer et valg.
Tydelige. Konsekvensen og potentielle ulemper ved at følge eller ikke følge principperne bør beskrives.
Relevante. De skal være specifikt målrettet til organisationen.
Et eksempel på et princip kunne lyde: "Ny software bør overholde virksomhedens it-standarder, arkitektur og metodik." Princippet er så specifikt, at der også findes et modargument: "Indkøb af det bedste software kan kræve ændringer eller afvigelse fra organisationens standarder og arkitektur. Hver enkel forretningsenhed bestemmer på baggrund af cost-benefit-betragtninger".
Om løsningen på governance-problematikken hedder it-principper eller andet, er den i hvert fald nødvendig, hvis it skal spille en mere central rolle i virksomhederne.
Som tidligere beskrevet er det kun 17 procent af danske top 400-virksomheder, der har en så stærk it-governance, at forretningen og it svinger i takt. Her er det ikke længere kun forretningen, der definerer it-strategien, men it, der med sin viden også er med til at påvirke forretningen.
Og det bør være målet, mener manager Steen Christensen. Men bevægelsen mod det højeste modenhedsniveau ikke er let.
- Selv meget modne virksomheder har ofte svært ved det sidste skridt. Historisk har mange befundet sig på niveau 1, hvor teknikken er i fokus. Når de bevæger sig videre til niveau to, overtager forretningen. Når it så igen skal begynde at påvirke forretningen, risikerer mange at falde tilbage på nederste modenhedstrin, forklarer han.??

Faktaboks:
Kun få helt modne virksomheder
Kun 17 procent af danske virksomheder har en reel ledelsesstruktur, der sikrer, at forretning og it gensidigt påvirker hinanden. I 48 procent af virksomhederne påvirker forretning it og ikke omvendt, mens hele 35 procent fortsat har et meget teknisk fokus på it. Ekspert kalder det et paradoks, når der samtidig er 90 procent af direktionerne i private virksomheder, der mener, at it er vigtigt for konkurrenceevnen.Kilde: It i praksis 2006

OriginalModTime: 19-10-2006 13:50:23




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere