Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 26. maj 2006.
Årets CIO, Lars Mathiesen, bruger it til strategisk forretningsudvikling, og repræsenterer dermed en ny type eftertragtet it-leder, hvor teknologien er skubbet i baggrunden.
For nylig mødtes 20 medlemmer af den amerikanske sammenslutning af CIO'er, CIO Executive Council, med et vigtigt punkt på dagsordenen: CIO'ens rolle og evner.
Baggrunden var et voksende fokus på rollen som CIO. Flere amerikanske CEO'er havde i løbet af det forløbne år bedt deres CIO'er om at træde ind i den strategiske ledelse.
Hvad var baggrunden? Hvad er gør en god CIO? Rådet nåede frem til parametre som generel ledelse, it-ledelse og forretningsforståelse.
Men de nåede også frem til en mere blød kvalitet. CIO'en har nemlig en dyb viden og indsigt i virksomheden. Vedkommende har blandt andet viden om interne kunder, eksterne kunder og om samarbejdsrelationerne på tværs mellem afdelingerne. Og er på den baggrund i virkeligheden meget godt klædt på til rollen som innovativ og strategisk forretningsudvikler.
Netop innovativ forretningsudvikling er der fokus på i disse år. Også herhjemme i Danmark er der skruet helt op for projektørlyset på CIO'en som en person, der kan bruge it til at flytte og drive virksomheden videre.
Skiftet illustreres også ved udskiftningen af titlen "it-chef" med "CIO" eller "it-direktør" - et opgør med den traditionelt teknisk orienterede it-leder.
It-ledelse har flyttet sig fra værende en specialdisciplin hos den lidt sære afdeling i kælderen til at spille en helt central og kritisk rolle tæt på topledelsen. Hvor man tidligere trak på it-afdelingens teknologiske kompetencer, når noget var galt, konsulteres it-afdelingen nu mange steder, før der skabes nye produkter eller konkurrencefordele.
- It-lederens indsats bliver i langt højere grad vurderet på innovation og evnen til at se, hvor it kan skabe værdi. Man skal kunne agere i forhold til forretningen og forstå, hvad der bliver sagt og være i stand til at etablere relationer på tværs i organisationen, eksempelvis via en account manager-struktur. Derfor er det typisk en fordel, at CIO'en ikke har en teknisk fortid men kommer fra forretningssiden, hvor man er vant til at have en udadvendt kontaktflade, siger chefkonsulent hos Rambøll Management, Nicolai Brehm Suhr.
Faktisk er det kommet så vidt, mener Peter Gramkov, managing director i konsulentfirmaet Russell Reynolds Associates, at den dybe tekniske forståelse tæller mindre i dag, når han bliver bedt om at finde kandidater til en toppost som CIO i en stor børsnoteret virksomhed.
- Evnen til at levere varen samt personlige kompetencer betyder langt mere. I dag er det ikke en afgørende kvalifikation, at man har deltaget i en udrulning af et SAP-system alene. Man skal være en god leder samt forstå og deltage i udviklingen af forretningen. De dygtige "teknikere" med dybe spidskompetencer ansætter CIO'en selv, siger Peter Gramkov, der blandt andet har deltaget i rekrutteringen af flere danske CIO'er.
Kravene er på mange måder de samme som til andre positioner i den øverste ledelse: Forretningsforståelse, dygtig lederskab, gode kommunikationsevner og evnen til at bidrage innovativt til forretningen.
Udviklingen mærkes også på IT-universitet, der sidste sommer udformede en ny masteruddanelse i it-ledelse. Det skete blandt andet på opfordring fra konsulent hos HP, Bo Svarre Nielsen, der også fungerer som ekstern lektor på den nye uddannelse.
Indtil videre har uddannelsen været på programmet et år.
- Der har været en stor interesse - jeg haft et hold på 60 personer. Selv "nørderne" viser stor interesse for ledelse og forretningsforståelse, siger Bo Svarre Nielsen.
Den nye type it-leder er eftertragtet.
Gerry McCartney, assisterende dekan på Krannert School of Management på Purdue University, udtrykker det på denne måde:
- Hvis jeg taler med en CEO, vil jeg fortælle ham, at det er helt vanvittigt at træffe strategiske beslutninger uden at have CIO'en med ved bordet.
OriginalModTime: 26-05-2006 09:25:28