It-folk uden grænser

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. april 2006.


Dansk Røde Kors har ansat 12 it-folk, som indgår i hjælpe­organisationens beredskab, der inden for to døgn kan etablere it- og telekommunikation hvor som helst i verdens katastrofeområder.
Inden for en kort periode har danske Røde Kors-folk stået midt i sulten i verdens fattigste land Niger og stablet kommunikation på benene. De har koordineret it-links for den internationale indsats i Pakistans ødelagte bjerge og etableret arbejdsstationer og netforbindelser efter tsunamien.
For uden effektiv kommunikation kan nødhjælpsarbejdet ikke koordineres, og derfor har hjælpeorganisationen sin egen særlige it- og telekommunikationsenhed.
Enheden har netop fået en betragtelig opgradering, og har fået 12 nye it-folk, som er klar til at rejse til verdens brændpunkter med meget kort varsel, inden for 48 - 72 timer. ERU, Emergency Response Unit, er navnet, og den danske ERU tager sig af it- og telekommunikation i katastrofeområder, men ikke i krigsområder som Irak. Der findes to lignende Røde Kors-enheder i Europa, i Østrig og i Spanien.

Hidtil har Dansk Røde Kors kunnet klare opgaverne med bemanding internt fra organisationens it-afdeling, men behovet for flere kræfter vokser i takt med, at kloden på det seneste har været udsat for usædvanlig mange naturkatastrofer.
Jobbet som it- og telenød­hjælps­arbejder er lønnet, selvom det ikke er noget en it-mand bliver rig på. Det er et fuldtidsjob i den forstand, at når det brænder på, og man skal af sted, så er man væk i op til tre måneder ad gangen.
Personerne er fundet via et almindeligt stillingsopslag, og det var ikke svært at få besat stillingerne
- Vi oplever, at arbejdsgiverne kan lide ideen om at give deres ansatte muligheden for at komme ud i verden og hjælpe på denne må­de. De vender tilbage med men­ne­ske­lige erfaringer, som også kan kom­me virk­somheden til gavn, siger projektleder i Røde Kors Sune Bülow.

Der deltager it-folk fra blandt andet CSC og TDC, men også flere it-folk med egen virksomhed har meldt sig.
En af dem er Kjeld Jensen. Han driver enmandsvirksomheden Cetus fra Odense, hvor han udvikler forskellige it-løsninger til industrien. Han er uddannet datamekaniker og er desuden kandidat i matematik og fysik. Det var frustrerende at sidde foran fjernsynet uden at kunne gøre noget for at hjælpe, fortæller han. Så da han hørte, at Røde Kors søgte it-folk med et praktisk håndelag, slog han til.
- Det er en lidt besynderlig situation, for man håber selvfølgelig, at der ikke bliver brug for en. Men når katastrofen indtræffer, så har jeg denne gang mulighed for at gøre noget for andre mennesker, siger han.

Han er klar over, at det kan være hård psykisk belastning pludselig at befinde sig midt i ødelæggelse og menneskelig lidelse. Heldigvis er tilliden til Røde Kors stor, og den grundlæggende træning, de gode kolleger og det posttraumatiske stresskursus, som Røde Kors tilbyder sine delegater, mener han vil give ham den rette ballast.
- Jeg er ydmyg over for opgaven, men jeg tror også, jeg er god til det, når der bliver brug for mig, siger Kjeld Jensen.

Boks:
It-folk på feltøvelse
Dansk Røde Kors sendte organisationens nye, 12 mand store it- og telenødhjælpsteam på øvelse i Tisvildeleje i Nordsjælland. Her tog "rekrutterne" det internationale Røde Kors-udstyr i anvendelse, så de kan bruge det, når det pludselig en dag bliver alvor. Deres vigtigste opgave er at sikre kommunikation i form af radio og satellittelefoner. De 12 frivillige, men lønnede, er rejseklare inden for et par døgn og har alle stor erfaring med it i praksis.

En aften havde Røde Kors allieret sig med en afghansk mand, der sammen med sine to døtre kom og lavede mad til it- og teleteamet. Bagefter holdt han foredrag om, hvad de kan forvente af kultur­forskelle, hvis de en dag skulle befinde sig på hjælpeopgave i ­Afghanistan.

Billedtekst:
Dansk forår Norbert Payne, freelance it-konsulent og nyansat it-nødhjælpsarbejder, rigger antennen til satellittelefonen til ved Røde Kors-øvelsen i Tisvildeleje.

OriginalModTime: 20-04-2006 14:36:44




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere