Hip-hip ... til "some kinda fruit company"!

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. marts 2006.


I morgen er det 30 år siden, at Steve Jobs og Apple-medstifteren Steve Wozniak gik i kompagniskab om den skingrende sindssyge idé at bygge og sælge personlige computere.

Sødt og syrligt, til tider stødt - ja, selv et skrog - men gennem forædling ad åre både sundt, vitaminrigt og indbydende. Med sit navn og logo er Apple Computer selv ude om det, når banale sprogbilleder a la frugtplantage trænger sig på i spalter som disse.
Men medaljen har også sin forside: I de senere år har det velkendte æblelogo mænget sig i toppen af poppen som et af de varemærker, der står stærkest i folks bevidsthed.
Sådan har det imidlertid ikke altid været. Det var en lovende start i 1976, hvor de to studie-afhoppere, marketingbevidste Steve Jobs og teknik-freaken Steve Wozniak, kastede sig ud i at forsyne verden med selvbygger-computeren Apple I, dernæst Apple II, som mange ser som forløberen for den nuværende pc, og i 1983 den grafisk avancerede Lisa.

Derefter begyndte det så småt at gå ned ad bakke. Lisas pris på cirka 10.000 dollars var for stor en mundfuld for markedet, som lod sig kaste i armene på IBM's nye Personlige Computer.
Klogere af skade lancerede Apple så i 1984 den mere overkommelige Macintosh, som for første gang satte menigmand i stand til at arbejde med desk­top publishing (DTP).
Herefter fulgte et årti med økonomisk pres og utallige ledelsesskærmydsler: Stædigt havde Apple nægtet at give andre computerproducenter adgang til sin softwarekode, hvilket gav IBM's pc og de mange kloner frit spil til at invadere markedet.
Både Wozniak og Jobs måtte i midten af 80'erne mere eller mindre frivilligt forlade Apple, og med PDA-floppet Newton i spidsen fulgte det ene mislykkede projekt efter det andet.
Den da siddende topchef, Gil Amelio, blev venligt, men bestemt gået, og ind på scenen trådte atter Steve Jobs, da Apple i 1996 valgte at opkøbe Jobs sammen med det firma, han i mellemtiden havde stiftet, NeXT Computer.
Siden er det kun gået en vej: Fremad. Steve Jobs' politisk ukorrekte karisma kombineret med hans evne til innovativ tænkning har på få år gjort Apples produkter til eftertragtede "must have". Først kom den fancy iMac, så fulgte OS X-styresystemet, herefter gik verden iPod-amok, og i dag sidder Apple stort set på onlinemusikmarkedet med sin iTunes-butik.

Ganske vist har Apple kun i omegnen af fire procent af det globale pc-marked, men firmaets avancerede styresystem har sat nye normer - som selv rivalen Microsoft må bøje sig for, mener analytikere, som også skønner, at Apples valg af Intel-processorer vil kunne give firmaet en større bid af pc-markedet.
At Apple nu runder de tre årtier som alt andet end det tilfældige "... kinda fruit company", som navnkundige Forrest Gump satte sine dollars i, er ingen aprilsnar: En rekordomsætning på knap 87 milliarder kroner og en kassebeholdning på 50 milliarder sidste år taler sit eget sprog.

Billedtekst:
1976 Det var en lovende start, da marketingbevidste Steve Jobs og teknik-freaken Steve Wozniak kastede sig ud i at forsyne verden med selvbygger-computeren Apple I.

apple ii Apple II kunne købes første gang i 1977. Mange betragter den som forløberen for den nuværende pc.

apple i og Apple IIc I 1984 præsenterede d'herrer Steve & Steve den bærbare Apple IIc. Den står på Apple I - selvbygger-computeren fra 1976. Foto: Applehistory.com

Lisa Den grafisk avancerede Lisa kom på markedet i 1983. Den kostede cirka 10.000 dollars, og det var for stor en mundfuld for markedet. Lisa stod for Located Integrated Software Architecture - men er også navnet på Steve Jobs datter.

amok I nyere tid gik verden iPod-amok, og i dag sidder Apple stort set på online-musikmarkedet med sin iTunes-butik.

Boks:
Æble-logoets historie
Hvordan det legendariske computerfirma oprindeligt fik sit æblenavn og -logo er aldrig præcist bekræftet, men rygter vil vide, at Steve Jobs traf valget som stor beundrer af Beatles og deres Apple-plademærke (hvilket siden har påduttet ham adskillige juridiske bryderier).

Ved lanceringen af Apple I var logoet tegnet som et grafisk enkelt helt æble, men da salget af denne første computer gik dårligt, skulle Steve Jobs have skudt skylden på det lidt for "intellektuelle" logo og bedt en grafiker om at give det et smartere og mere iøjnefaldende look.
Grafikeren, Rob Janoff, lod sig inspirere af et ordspil, Apple allerede havde brugt i forbindelse med markedsføringen af Apple I, "Taking a bite of the apple", og med den afgnavede bid af æblet havde logoet pludselig taget en anderledes, unik form.
De regnbuefarvede striber, som har været karakteristiske lige siden annonceringen af Apple II i 1977, skulle symbolisere maskinens helt nye farvemuligheder og tilføre Apples image et mere psykedelisk præg.

Det stribede logo fik en pæn lang levetid og forsvandt først med iMac'erne i 1998, hvor æblet blev ensfarvet, men i flere forskellige farver, der matchede de frugtfarvede computeres chassiser. I helt ny tid er æblet så blevet raffineret yderligere til en mere diskret stilren, sølvskinnende udgave.

Boks:
Nye jubilæums-produkter
Visse kilder i den tro fanskare vil vide, at Apple pønser på at markere sin runde dag med en håndfuld "større" produktpræsentationer. Som altid er planerne omgærdet af et hemmelighedskræmmeri uden lige, men de sædvanligvis velinformerede kilder mener at kunne læse følgende isenkram i kortene: en 13-tommer/wide-screen, Intel-baseret iBook til privatmarkedet, en 17-tommer MacBook Pro og en eller anden ambitiøs gadget i iPod-serien.

OriginalModTime: 30-03-2006 14:17:08




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere