Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 4. november 2005.
Tidligere systemadministrator åbner egen butik med produkter, der letter systemadministrationen. Man behøver ikke købe CA's suiter til flere millioner, er devisen.
SYSTEMHJÆLP Selv om man som virksomhed har investeret i dyre løsninger til systemadministration, er det ikke altid, at disse løsninger dækker præcis de behov, som systemadministratorerne har. Det er der heldigvis en masse mindre softwarefirmaer, der har fundet ud af, og derfor udvikler
og sælger de løsninger, der optimerer systemanvendelsen.
- Der er en tendens til, at når udviklerne hos Microsoft i Redmond har testet, at deres system virker, så gør de ikke mere ved det, siger iværksætteren Carsten Lemche, der har åbnet softwarebutikken AMT Software med specialprodukter inden for systemadministration.
Brandslukning
Sætningen er sagt med et smil, men den indeholder dog så meget alvor, at der findes en lang række produkter, der letter systemadministrationen, der hvor eksempelvis Microsoft endnu ikke har gjort noget ved uhensigtsmæssighederne.
- Når der er nogen, der ringer til os, tager det mig ikke mange minutter at foreslå to eller tre produkter, der med det samme vil afhjælpe de problemer, som kunden har. Men desværre ender det ikke altid med et salg, for systemadministratorerne er tilbageholdne med at tage nye produkter ind, fordi de ikke vil bruge en halv time på at sætte sig ind i et nyt produkt, der efterfølgende kan spare dem for hundreder af timers arbejde, siger Carsten Lemche.
Han mener, at mange systemadministratorer er mere optaget af at slukke ildebrande, når de opstår, end at tage hånd om problemerne på forhånd ved eksempelvis at købe dedikeret software til systemadministration.
Men det håber han at kunne bidrage til at forandre. AMT Software leverer ikke konsulentbistand, men tilbyder - nærmest tværtimod - gratis rådgivning om, hvilke produkter der kan hjælpe på de givne problemer. Om kunderne derefter køber produkterne gennem AMT eller via leverandørens hjemmeside, bekymrer ikke Carsten Lemche:
- Vi har forhandleraftaler med en række af de store leverandører, hvilket betyder, at når kunden markerer, at de kommer fra Danmark, så bliver de automatisk overført til os. Så vi får del i salget alligevel, siger han.
Drukne i support
AMT har også indgået forhandleraftaler med en række forhandlere i Danmark og Carsten Lemche er opmærksom på dobbeltrollen som både distributør og forhandler, men afviser, at det kan komme til konflikter.
- Hvis kunden handler med en af vores forhandlere, så holder vi fingrene væk. Vi synes godt, vi kan forsvare vores model, ikke mindst fordi over 50 procent af vores salg ligger i udlandet, siger han.
Og Carsten Lemche kan sine kunder på fingrene. Der er både store og meget store og også små firmaer, der alle er faldet over muligheden for optimering af it-processor på AMT's hjemmeside. AMT er ikke eneforhandler, men Carsten Lemche gør meget ud af, at der er hjælp at hente om de enkelte produkter, så kunderne får klar besked om, hvilket problem produktet kan løse. Hertil kommer, at han kun vil sælge gennemprøvede produkter, der har været gennem tusindvis af installationer.
- Jeg skal ikke drukne i support på produkter, der ikke virker, kommer det prompte.
Carsten Lemche har prøvet at ringe rundt for at hente nye kunder, men han kender også systemadministratorernes egen måde at tænke på, hvorfor han nu i stedet satser på optimering af søgeresultater fra søgemaskinen Google.
- Vi har set eksempler på, at virksomheder, som vi har henvendt os til, og som har sagt nej til vores hjælp, alligevel efter et stykke tid er inde og downloade et af vores produkter. Jeg har selv været der, så jeg ved, hvordan de tænker, siger han.
Det måtte kunne gøres bedre
Ideen til at skabe en specialbutik for systemadministratorer fik Carsten Lemche, der er 38 år, da han blev fritstillet fra Det Fri Aktuelt og stod med, hvad der ville svare til to års løn i hånden.
- Det var ligesom nu, det skulle prøves af, hvis det skulle være. Jeg har i min tid som systemadministrator ofte mødt sælgere, der ikke vidste, hvad de snakkede om, og som prøvede at prakke en store systemer på, som man reelt ikke havde brug for. De store systemer er tit lavet til meget store installationer, og dem har vi ikke så mange af i Danmark, så det tænkte jeg, at man måtte kunne gøre bedre, siger han.
Carsten Lemche vil ikke oplyse, hvor stor omsætningen er, men fortæller at selskabet har givet overskud alle år, og at de i dag er tre ansatte. Han erkender dog, at det ikke har været alverden, der har været i lønningsposen, men i takt med at antallet af kunder stiger, øges også hans forventninger til givtigheden af hans forretning.
- Det er ikke sådan, at jeg har en forestilling om, at det her skal blive en meget stor butik. Jeg er mest interesseret i at kunne hjælpe nogle systemadministratorer med deres problemer, så de kan optimere deres systemer på en hurtig og billig måde. Hvor stort, det bliver, må tiden vise.
Billedtekst:
- De store systemer er tit lavet til meget store installationer, og dem har vi ikke så mange af i Danmark, så det tænkte jeg, at man måtte kunne gøre bedre, siger Carsten Lemche.
Foto: Henrik Sørensen