Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. oktober 2004.
Gidsel googlet til frihed
En australsk journalist kan formentlig ene og alene takke sin virtuelle eksistens på nettet for i dag at have livet i behold. Det skriver avisen The Inquirer.
Journalisten, John Martinkus, blev forrige weekend taget som gidsel i Bagdad af militante irakere, som holdt ham fanget i 24 timer, før de slap ham fri.
Under kidnapningen gik de online-befarne irakere på nettet for at kontrollere, at Martinkus var den, han udgav sig for. På Google blev de blandt andet henvist til journalistens egen hjemmeside, som afdækkede indtil flere USA-kritiske artikler.
Herefter vedtog kidnapperne, at deres sag nok var bedst tjent med at lade John Martinkus skrive videre, hvilket nødvendigvis indebar, at de måtte skåne hans liv, hvorefter han blev løsladt.
En frisk gåtur til stranden
Dette er sådan en beretning fra det virkelige liv, som enhver professionel rejsearrangør vil elske:
En kvinde i den engelske by Birmingham blev ifølge avisen Daily Mirror fristet af online-sfæren til selv at tilrettelægge familiens sommerferie via nettet. Hele tre uger forløb med grundig research, indtil Christina Cooke besluttede sig for et hotel på Costa del Sol som rejsemål.
Da familien dukkede op på den sydspanske kyst, var det imidlertid ikke sådan ligetil at finde frem til hotellet "Avalon Hotelpark". Og ikke helt uden grund: For det bookede hotel viste sig at ligge mere end 1.600 kilometer væk - 20 kilometer uden for Braunschweig!
- Jeg har da taget fejl af adresser før, men aldrig af hele lande. Og jeg, som ellers troede, jeg var så smart at droppe mellemhandleren, siger en lettere brødebetynget Christina Cooke til avisen.
Ud over at miste 5.000 kroner på de ubenyttede overnatninger i Tyskland måtte familien af med uforudsete 10.000 kroner til ophold og fortæring på Solkysten.
billedetekst: Solen ville være gået ned - mange gange - før traveturen fra hotellet kunne tillade familien at nyde strandlivet på den online-komponerede sommerferie.
Modelfoto
Til stilheden før stormen
"En forurening, der er direkte sammenlignelig med passiv rygning", snerrer opfinderen
Mitch Altman vredt. Hans udfald er rettet mod larm og flimrende billeder fra tændte tv-apparater, som han nu er gået i krig mod - og med helt uventet stor succes.
Det første produkt fra Altmans lille online-firma i San Francisco er en uskyldigt udseendet nøglering til små 90 kroner, TV B-Gone (billedet). Nøgleringen er dog en elektronisk ulv i fåreklæder til den vovemodige mand m/k, idet den samtidig fungerer som en diskret fjernkontrol til betjening af tænd/sluk-knappen på et tv. Desuden er den universel og virker ifølge firmaet på fem meters afstand af cirka 1.000 almindeligt udbredte modeller af tv-apparater.
Selv betegner Mitch Altman nøgleringen som et stykke uundværligt personligt sikkerhedsudstyr, men er alligevel blevet taget på sengen af den enorme rift om produktet: Blot to dage efter lanceringen på firmaets hjemmeside
(http://69.20.6.69/index.htm) var lageret revet væk! Men tv-modstandere skal ikke fortvivle, nye forsyninger er på vej.
Man må dog håbe for tv-kontrollens egen eksistensberettigelse, at dens succes stopper i god tid før prædikatet "hvermandseje". I modsat fald vil indædte tænd/sluk-krige mellem flimmerhadere og -elskere vel før eller siden bringe stillingen tilbage til status quo.