Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 15. oktober 2004.
PBS påtager sig det overordnede ansvar for de forlængede transaktionstider. De arbejder på at minimere problemet, der er mere end kun
et spørgsmål om teknik.
sikkerhed
Svartider er mange forskellige ting, men det, det grundlæggende handler om, er, hvordan forbrugerne oplever betalingen med det nye dankort. Det mener Johnny Bennedsen, der er direktør for nye forretningsområder i PBS.
- For at få et reelt sammenligningsgrundlag mellem det nye og det gamle system kører vi i øjeblikket forskellige test sammen med forskellige leverandører og en stor detailkæde, men det er vigtigt at understrege, at det er foregået i et lukket miljø, siger han.
At testene har foregået i et lukket miljø betyder, at faktorer som mange vil opleve ude i den virkelige verden ikke får indflydelse på resultaterne. Der er ikke nogen lang kø, der stresser, og kunden foran skal ikke først til at finde pung og dankort frem, når ekspedienten er færdig med at scanne varerne ind.
- Der er ingen tvivl om, at de ekstra sikkerhedstjek koster tid, men det handler måske endnu mere om, at vi som forbrugere skal lære kortet at kende, og det samme skal forretningerne. Det handler ikke kun om en teknisk optimering, men også om information.
Ikke kun et teknisk problem
Henning N. Jensen, der er medejer af konsulentvirksomheden PlusCon, vurderer, at der grundlæggende er seks mulige årsager til, at transaktionerne under optimale forhold tager seks til otte sekunder længere tid end en tilsvarende transaktion med magnetstribe. Den første er, at der rent teknisk skal foregå en autentifikation mellem kortets chip og den id-chip, der sidder i terminalen. En anden mulig årsag er de forskellige netværk, kommunikationen foregår over. Både de, der forbinder terminalerne med PBS, men også dem, der er i butikkerne.
- Vi er forvænte, fordi vi gennem de sidste 20 år har haft et af verdens hurtigste systemer. Teleselskaberne lavede X21, der var et decideret datanetværk, siger Henning N. Jensen.
Han peger også på, at både terminalerne og integrationen med kasseapparaternes interface kan optimeres. Derudover mener han, at PBS' nye system kan være langsommere end det gamle.
- Når de tekniske aspekter er adresseret, må man gøre alt, hvad man kan, for at få folk til at bruge dankortet mest fornuftigt. Som at sætte dankortet i med det samme, vende det rigtigt og ikke flå det ud igen, før transaktionen er færdig. Ellers vil vi få et endnu større problem, siger han.
billedetekst:
Johnny Bennedsen, direktør i PBS, erkender at transaktionstiderne er blevet længere med de nye dankort, og at det blandt andet skyldes, at de nye terminaler foretager nogle sikkerhedsverificeringer, der ikke blev foretaget før.