Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. maj 2003.
Hitachi Data Systems holder sig teknologisk konservativ og vil som alle de andre fabrikanter af lagringssystemer dykke ned i den lave ende af markedet. Her er der lange øjne til Dell, der som effektiv gaffeltruck-partner flytter EMC-udstyr i den lave ende.
fokus på roi
At få et interview med Hitachi Data Systems topchef Shinjiro Iwata er svært.
At tage interviewet ved frokosttide på CeBIT-messens travleste dag i HDS' cafe svarer til at få en snak med statsministeren nytårsaften på Rådhuspladsen. Og det havde sikkert været lettere, fordi statsministeren næppe havde taget vidensskabs- og finansministeren med. Men Shinjiro Iwata havde sin teknologidirektør og en regnskabsperson med til at oplyse om de seneste finanstal. Sammen med en PR-medarbejder sad vi alle omkring et 30 cm rundt cafebord, mens en venlig herre fra HDS demonstrerede blæsere til disksystemer ved bordet ved siden af.
Omkostningseffektivitet
Det er EMC's annoncering af deres modulære store lagringssystemer DMX, der er årsagen til mødet om cafe-bordet.
Hitachi har særdeles godt fat i den høje ende af markedet i Danmark og er derfor et klart mål for EMC's annoncering, der tillader storkunder at opgradere i mindre moduler end de traditionelle rackskabe.
- Vi mener, at vi er førende på ROI (Return On Investment) i forhold til EMC, og det er da pudsigt, at de ikke engang har FICON-forbindelser (FIber CONnector) til mainframes, når en stor del af markedet ligger her.
- Nej, det gælder om at levere velfungerende løsninger til den rigtige pris. Modulariteten er ikke et problem i den klasse, siger Shinjiro Iwata. Han mener derfor, at styring af lagringsystemerne vil være en vigtig parameter fremover. - I fremtiden vil regelstyrede lagringsystemer være meget vigtige. Det drejer sig om at mindske anvendelse af de menneskelige ressourcer mest muligt via en høj grad af automatisering, siger han. Derfor satser HDS i første række på at udvide deres SAN-infrastruktur via forskellige gateway-løsninger, som ifølge Hitachi skulle give udvidelsesmuligheder, samtidig med at administrationen holdes centralt.
Partnerne sætter grænser
HDS har HP og Sun som partnere til salg af de største systemer. Her er specielt relationerne til HP noget diffuse. HDS betegner HP som en partner, der bare videresælger de store systemer. Men det er HP ikke enig i.
Den europæiske topchef for HP's lagringssystemer Olaf Swantee siger:
- De HDS-systemer, vi videresælger, er ikke rene HDS-systemer. Der er ændret i programmeringen af kontrolenhederne til at matche resten af vores modulære lagringssystemer, så kunderne kan opgradere problemløst. Og det modulære er netop vigtigt. Vi har en høj grad af virtualisering, og går helt ned på sektor-niveau, hvad HDS ikke gør standard, siger Swantee. - Derfor konkurrerer vi på livet løs med HDS, og vi har den fordel, at vi har et eksisterende forhandlernet, der ved, at SAN-salg er ekstra gevinst ved ethvert serversalg, siger han.
Dell-klon søges
Netop forhandler-nettet er noget som HDS kigger langt efter. Her er problemet for HDS, at salgskanalen har været rettet efter mainframe-typen af kunder, der ikke binder lagringssystemer op på et server-indkøb.
EMC har løst dette problem gennem en aftale med Dell, som kan videresælge hele EMC's linie af Clariion lagringssystemer. HP og IBM har allerede forhandlernet, der sælger både servere og lagringssystemer.
- Og ja - Dell er klart en gevinst for EMC, med hensyn til at markedsføreløsninger i mellemklassen og den helt lave ende. Men vi arbejder på vores kanalstrategi, netop med henblik på den lave ende af markedet, siger Shinjiro Iwata.
Shinjiro Iwata, der er Hitachi Datasystems øverste chef, mener, at ROI (return on Investment) er den vigtigste egenskab ved lagringssystemer i dag.