Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. marts 2003.
Europa er et vækstområde for de asiatiske it-leverandører. Resultatet er en CeBIT-messe med meget samtalevillige asiatiske udstillere og en massiv magtdemonstration fra Samsung og Matsushita.
CeBIT-kommentar
Efter en halv snes pressemøder med de største asiatiske it- og elektronikfabrikanter står det klart, at markedet i Europa står højt oppe på strategiplanen. Sharp, Sony, Samsung og Matsushita (Panasonic) melder alle om vækst på det europæiske marked, der for dem alle udgør en fjerdedel af omsætningen eller mere.
Væksten tages fra europæiske eller amerikanske leverandører, hvor spirekraften til den asiatiske vækst er konvergensen mellem it og forbrugselektronik.
Men ved ingen af de mange pressemøder faldt talen på indhold. Man går simpelthen ud fra, at der er nok af interessant indhold, og at forbrugernes problem ligger i tilgængeligheden.
Det gamle mantra "indhold er gud" er i stedet blevet til "tilgang er gud". Og her er man ret indifferent over for debatten om ophavsrettigheder. En debat, der for eksempel påvirker Sonys produkter i negativ retning med hensyn til brugervenlighed og dataudveksling, fordi Sony har et plade- og filmselskab i koncernen.
Kommentaren til det fra Sonys øverste europachef var på Sonys pre-CeBIT-pressearrangement en kontant bemærkning om, at film og musikselskaberne nok var nødt til at ændre forretningsmodel.
CeBIT som kontaktforum
Der var anderledes sprudlende budskaber for de næsten tusind småudstillere fra Taiwan, Sydkorea, Vietnam, Singapore og Kina. Her var alle tænkelige typer af produkter fra selvlysende stik til tunge Intel-servere. Og her består strategien i at se, om nogen er kommet på en god ide, der sælger og derefter kopiere den.
Fraværet af de store forkromede nyheder på CeBIT betyder også, at messens vigtighed som et forum for teknologiske nyheder mindskes.
Der var næsten ingen overraskelser i år, da alle nyheder var sivet via internet. Derfor tyder noget på, at messen er ved at blive mere en lokal tysk messe, men samtidigt også til en social mekanisme, hvor Øst møder Vest. Og vel at mærke europæisk Vest, for amerikanerne holdt sig væk. Normale storaktører som Adobe eller Dell var nemlig væk fra CeBIT.
Hertil siger Dell Danmarks administrerende direktør Carsten Hasselbalch:
-ÊVi har ikke været med de sidste fire år, og ikke engang efter den sidste Comdex-messe har vi overvejet det. For os er deltagelse i CeBIT simpelthen ikke pengene værd, da messens publikum ikke rammer vores kundeprofil. CeBIT står for os som et fabrikant til fabrikant handelsshow.
Boks:
TEMA: CeBIT
CeBIT-messen fandt sted i Hannover i dagene 12. - 19. marts. Messen havde 6.523 udstillere mod 7.264 sidste år. 560.000 besøgte messen mod 674.000 sidste år. Trods færre udstillere og besøgende blev der ifølge arrangøren Deutsche Messe indgået ti procent flere aftaler end sidste år.
Tema om CeBIT side 24-26.