Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. februar 2003.
TEGNING: LENE SEKJÆR
Du er en spade, siger udvikleren til en kunde, og chefen må træde til og glatte ud. Er firmanørderne umagen værd?
LISTESKO
De findes i de fleste firmaer, og it-branchen har mange af dem: De tekniske ekvilibrister eller nørderne, om man vil.
De er ikke altid lige nemme at omgås, for de lever i deres eget univers, hvor distraherende ting som andre menneskers meninger og følelser ærlig talt kun er bagateller, der er med til at forsinke udviklingsprocessen. Har firmanørderne endda direkte kundekontakt, kan det gå helt galt. Engang imellem får de fleste vel den tanke, at kunden er en idiot, men derfra og til at sige det, er der langt for de fleste.
Sådan er det ikke nødvendigvis for it-primadonnaen: Han (det er som regel en han) er dygtig, påståelig og arrogant. Ofte har han også ret, men spørgsmålet er, om nørderne virkelig er værd at holde på, når man risikerer at sætte arbejdsmiljø, kunder og indtjening over styr.
Masser af coaching
En amerikansk Computerworld-journalist fortæller om virksomheden Engenia Software, der havde en it-primadonna ansat.
- Han kunne ikke omgås andre folk. Han sagde, hvad der passede ham. Vi ryddede hans nærmeste omgivelser for kolleger, begrænsede hans samvær med andre til et minimum og bad kollegerne om at give ham lang snor. Og så gik vi i gang med at give ham en masse coaching, fortæller Engenia-direktør Gene Bedell.
Til sidst blev den besværlige, men begavede it-ekspert en holdspiller og blev chef for sin egen afdeling.
På den måde lykkedes det virksomheden at få det bedste ud af mandens tekniske evner, mens ledelsen og kollegerne fik hjulpet ham med hans sociale evner.
Aldrig alene
I Danmark kan Jon Johnsen, vicedirektør i KMD, godt genkende den historie, selvom det ikke er den måde, man griber tingene an på i KMD:
De ansatte skal være holdspillere, og sælgere og udviklere arbejder sammen, når de er ude hos kunderne.
- Hvis vi skal kalde dem det, har vi nørder af alle forskellige slags her. Nogle er utroligt gode til at sælge, og nogle ved alt om databaser. Og ham, der er ekspert i DB2-databaser, sender vi selvfølgelig ikke ud alene for at tale med forvaltningschefen i en kommune. Der skal en anden specialist med, siger Jon Johnsen.
Udviklerne har i det hele taget sjældent kundekontakt.
- Vi ved, det kan gå galt. Man siger noget, men hører ikke, hvad den anden siger. De tunge specialister er altid sammen med kolleger, som har den mere markedsrettede vinkel. Men der er jo altså også tunge nørder blandt vores kunder, siger Jon Johnsen. De voldsomme problemer med tunge it-specialister, som ikke går særlig godt i spænd med kolleger og kunder, oplever KMD dog ikke, understreger han.
- Selvfølgelig har vi da oplevet eksempler på, at det ikke går. Men en af vores grundværdier er, at vi passer på hinanden og støtter kolleger, der har problemer. Vi er hver især stærke på vores område, så derfor skal der være plads til alle. Vi sidder også sammen 40-50 mennesker i store, åbne kontorer, og jeg tror ikke, det er nogen god ide at isolere folk fra hinanden.
Grænsen
Men hvor går grænsen for, hvor excentriske folk har lov at være på en arbejdsplads?
- Man skal kunne tale pænt og ordentligt sammen, selvom man er uenige. I KMD er vi meget opmærksomme på det i rekrutteringsprocessen, og vi opdager allerede her, hvis en person ikke vil kunne passe ind sammen med de andre, siger Jon Johnsen.
KMD er netop flyttet ind i deres nye hus i Ballerup.
Her består kontorerne af store, åbne etager, hvor sælgere, udviklere og phonere sidder sammen.
Det stiller krav til de ansatte, når de små kontorers privatliv pludselig ikke findes mere.
- Men det er vigtigt, at vi befinder os fysisk tæt på hinanden, hvis vi skal udnytte hver enkelts kvaliteter optimalt, siger Jon Johhsen.