De nye konsulenter

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. januar 2003.


Der er et generationsskifte på vej inden for konsulentvirksomhederne. De små konsulent-virksomheder bliver specialiserede, mens nøgleordenen for de store er større bredde, outsourcing og økonomisk medansvar.

Tema: revision og it
IBM Business Consulting Services er lige blevet udvidet med 30.000 ansatte verden over. Hele revisionsvirksomheden PrinceWaterhouseCoopers konsulentafdeling har nu fået blå slips og er i dag IBM-ansatte.

Dueslagene hos IBM's danske BCS-afdeling er fyldt op med wirelåse til de nytilkomnes bærbare, så de kan forankres til skrivebordet, og der er en flyttekassestemning overalt.

- Vi glæder os til de nye, siger den PR-ansvarlige, mens hun glider igennem de bare lokaler, med retning mod chefkontoret.

Og den nordiske chef for IBM BCS, Thomas Reenberg er også lutter smil over rollefordelingen mellem revision og konsulentvirksomhed.

- Og nej, det er ikke den "forkerte" del af PriceWaterhouseCoopers, IBM har købt. Konsulentvirksomhed i den tunge ende handler i dag mere og mere om at håndtere forretningsprocesser. Tiden er ved at løbe fra de "gammeldags" konsulentformer, hvor man foretog en analyse, skrev en rapport og gik igen. Eller programmerede et projekt og forsvandt, når systemet var i drift, siger Thomas Reenberg.

Konsulenter er et tilbud
Om relationen revisions- og konsulentvirksomhed ser Thomas Reenberg ingen konflikter.

- Der er lovkrav om regnskaber, men der er ingen, der siger, at man skal have konsulent-assistance. Det er et tilbud. Og det kan da virke logisk nok, at revisionsvirksomhederne ønsker at udvide deres forretningsområde. Men af habilitetsårsager vil de være begrænsede i deres funktioner.

- Det var jo årsagen til, at de store revisionsvirksomheder fik konsulentafdelinger, hvor det kun er Deloitte & Touche, der reelt set i dag er kørt videre med denne opdeling.

Markedet polariseres
Efter Thomas Reenbergs mening er konsulentmarkedet på vej mod to yderpunkter. Midten vil falde ud af markedet, og der vil komme en flok små specialiserede konsulenthuse, der lever af niche-kompetence i bunden af markedet.

Men de store konsulentvirksomheder vil satse på langt større bredde end før.

- I dag er der et stort ønske om at kunne forvandle en virksomheds faste omkostninger til variable. Og her er outsourcing naturligvis måden, men det betyder også, at konsulentydelserne skal op på et højere plan. Vi skal kunne begynde med strategi-analyser i McKinsey-klassen og slutte med at varetage driften.

- Vi er jo en konsulentvirksomhed med it-baggrund, men har hidtil manglet den nødvendige spændvidde. Med opkøbet af PWC Consulting kan vi tilbyde de tunge strategiske konsulentydelser, som ikke er direkte it-realterede.

Bløder sammen med kunden
Det betyder også, at kommunikationskanalen til en virksomhed er gået trinet højere op, hvor det traditionelt var it-chefen der var holdepunktet, så er det nu direktionen, der snakkes med.

- Det betyder, at vi i dag bliver stillet over for tre krav, hvor det første drejer sig om at komme med et innovativt, men velunderbygget idegrundlag til forbedring af forretningen. Det andet er et krav om hurtig implementering, der sker efter tidsplanen. Endelig forventes det, at vi tager økonomisk medansvar. Går det skidt, så bløder vi sammen med kunden. Går det godt, så er der bonus.

Også de mindre virksomheder vil kunne få fordele af de nye udviklinger på konsulentmarkedet, idet IBM's partnere sælger konsulentydelser med mulighed for at trække på kompetence fra IBM.

Thomas Reenberg fortæller, at der også er en tendens til andre og mere dybe relationer mellem konsulentvirksomhed og kunde end før i tiden.

- Tiden er klart løbet fra lange projekter, hvor fordelene kommer i en fjern fremtid. Værdien af et projekt skal ses på bundlinien så hurtigt som muligt. Og kravet om medansvar gør, at der mere er tale om et partnerskab end et traditionelt kunde/leverandør-forhold. Derfor går tendensen i dag mod fastpris-aftaler for større projekter. De glade dages fritløbende projekter med timebetaling er for nedadgående.

Mere end it
Thomas Reenberg mener, at virksomhedsstrukturerne er på vej mod netværksvirksomheder, hvor alle funktioner, undtagen kerneforretningen er outsourcet. Det betyder, at man som konsulentvirksomhed skal kunne håndtere mere end bare it.
- Vi håndterer i dag også regnskabs- og personalefunktioner ved siden af it-outsourcing. Og den tendens vokser, fordi der netop er fokus på at konvertere faste udgifter til variable. Kunderne er nemlig interesseret i at have færrest mulige outsourcing-partnere. IBM er for eksempel også en bank, og i det omfang, det giver fornuft, vil vi også tage flere funktioner ind i IBM, siger han.

Billedtekst:
Thomas Reenberg er udnævnt til chef for Norden i verdens største konsulentfirma, IBM Business Consulting Services. Han kommer fra en stilling som partner i PWC Consulting, hvor han var nordeuropæisk Business Development Leader & Deputy for 2.500 ansatte i Holland, Danmark, Norge, Sverige, Finland og Island.
Foto: Bo Tornvig




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere