Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. januar 2003.
Mulighederne for at identificere en internet-bruger er ikke store, hvis brugeren ikke selv vil det. Alligevel er der 30-40 procents chance for at kunne finde brugerens hjemby, siger dansk internetekspert.
Tema: personidentifikation på nettet
En internetbrowser kan identificeres via den IP-adresse, som dens computer er tildelt. Dertil kan browseren levere en begrænset mængde af informationer videre om browser-type, browser-version, styresystem og styresystemversion.
De sidste informationer kan bruges af web-servere til at levere web-sider, der er skræddersyet til en bestemt browser.
Ifølge danske Unispeed, der er specialiseret i realtidsanalyse af driftsdata fra et websted, er det muligt at anvende IP-adressen til at finde en geografisk tilnærmelse til en maskine.
Specialiserede webannoncer
- Lidt afhængigt af internetleverandøren er det muligt at finde frem til den by i Danmark, hvor en given computer står. I gennemsnit kan man sætte nationalitet på 90 procent af de danske computere på internet, og for mellem 30 og 40 procents vedkommende også finde den by, hvori computeren står, siger administrerende direktør i Unispeed, Casper Steinhauer.
Disse informationer kan bruges til markedsføring, idet internetannoncerne kan rettes specielt mod brugernes geografiske placering, men ikke meget mere.
- Det mantra, man troede på i 90'erne var en-til-en markedsføring via internet, men det er langt fra en realitet i dag. Det er der flere årsager til. Datamængden er enorm, og IP-adresser kan være endda meget dynamiske, siger Casper Steinhauer.
Dertil blokerer store markedskræfter som AOL (America Online) helt for geografisk placering af IP-adresser. Disse informationer kan købes, men det betyder øgede udgifter til annoncørerne, og det er ikke populært i dag.
Ingen unik identifikation
Casper Steinhauer fortæller videre, at de tiltag, der har været med henblik på unik identifikation af en pc eller en Windows-installation alle er blevet stoppet af forbrugerorganisationer.
Intel lancerede i 1999 deres Pentium III-processer med et unikt løbenummer, der umiddelbart kunne læses af styresystemet, og dermed formidles videre over internet. Dette skete angiveligt for at støtte e-handel, men forbruger-organisationerne fik stoppet initiatiativet.
Intels processorer har stadigvæk denne mulighed, men den skal aktiveres af brugeren. Noget tilsvarende skete for Microsoft, da deres ide om at alle Windows-installationer fik et unikt løbenummer, blev opdaget.
Men Casper Steinhauer er ikke negativ over, at disse tiltag er blevet bremset.
- Det ville være skræmmende, set med dagens øjne. Dagens norm er, at brugere selv bestemmer, om de vil identificeres, ved at de registrerer sig på et websted. Og derfor er det i parentes bemærket interessant at se, hvor debatten om plade- og filmselskaber fører hen.
Billedtekst:
I heldigste fald kan en IP-adresse spores til en by. Det betyder, at annoncører kan køre lokale anoncekampagner. Den store drøm om at køre en-til-en markedsføring via internet, uden at brugeren selv registrerer sig, er i dag ikke realistisk.