Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. december 2002.
Det europæiske marked for spil og spilkonsoller forventes at nå over de 5,6 milliarder euro, som film-markedet omsatte for i 2001. Det skyldes de kolde økonomiske tider, der holder forbrugerne hjemme, mener analytiker.
spilkonsoller Alternativ til film
Vækstraten for salg af spil og spilkonsoller forventes at blive på 18 procent næste år ifølge analyseinstituttet Screen Digest. Og i år forventer analyseinstituttet, at omsætningen for spilindustrien passerer de 5,6 millarder euro, som udgjorde filmmarkedet i 2001.
- De skyldes, at spil, sammen med tobak, er et af de områder, der faktisk klarer sig godt, når den økonomiske situation er hård. Folk sidder ganske enkelt mere hjemme i krisetider, siger lederen af analyseinstituttet Screen Digest, Ben Keen.
Spil er et alternativ til at se film i hjemmet, men i mange tilfælde et mere attraktivt alternativ, idet et spil kan underholde i mange timer, mens en dvd normalt kun ses en gang.
Analyseinstituttet forventer, at der er solgt 13 millioner Sony Playstation 2, 2,5 millioner Sega GameCube og 1,5 millioner Microsoft XBox ved årets udgang. Salget af software alene til disse konsoller forventes at nå 7,5 milliarder euro. Det giver dette sotwareområde en vækst på 22 procent, hvilket ligger langt over vækstraten for den mere seriøse software.
Nye markeder venter
Ben Keen forventer yderligere vækst de næste par år:
- Nye markeder er på vej. Tilgængeligheden af spil på mobiltelefoner og lommecomputere sammen med udbredelsen af bredbåndsforbindelser vil betyde muligheder for yderligere vækst. Han forventer, at der vil være mere end to millioner brugere i Europa, der spiller online-spil via en spilkonsol. Dertil forventes flere end 2,2 millioner brugere at bruge Java-baserede spil på en mobiltelefon inden udgangen af 2002.
Desuden skulle der være stor interesse for digital distribution af spil og spillerelateret software på det europæiske marked. Men Ben Keen mener, at væksten for bredbåndsopkoblede online-spil vil være begrænset indtil, der kommer en fornuftig betalingsmodel på markedet.
Det er anderledes for telefonindustrien. Her satser Nokia på at udvikle og distribuere spil til deres kommende trådløse spilleenhed, hvor afregningen netop kan ske nemt over telefonregningen.
Billedtekst:
Nokias N-Gage spillenhed kommer til februar, og er baseret på Symbian styresystemet. Der er en to tommer farveskærm, stereolyd, mulighed for at hente spil over netværket og mulighed for, at flere kan spille sammen via Bluetooth- eller telefon-netværk.