Små skridt mod digital forvaltning

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 13. december 2002.


År 2002 bød på en række succeser for digitaliseringen af den offentlige sektor, men sammenlignet med it-udviklingen i resten af samfundet går det langsomt.

fælles standarder

Det treårige Projekt Digital Forvaltning, der på tværs af stat, amter og kommuner skal fremme digitaliseringen af den offentlige sektor, lever og har det godt.

År 2002 bød eksempelvis på samarbejde om en erhvervsportal, et fællesoffentligt elektronisk sags- og dokumenthåndteringsprojekt og en grønbog om fremtidens it-infrastruktur i det offentlige Danmark.

Derudover tog staten revanche for det udskældte Amanda-projekt, der var to år forsinket og kostede 150 millioner skattekroner ekstra. De indførte nemlig et økonomistyringssystem, Navision Stat, i Økonomistyrelsen, hvilket ikke blot var klar til brug halvandet år tidligere end forventet, men også medførte en besparelse på ni millioner kroner.
Men en undersøgelse fra PLS Rambøll Management viste tidligere på året, at det offentlige ikke kan leve op til de forventninger, som danskerne har til digitaliseringen af den offentlige sektor i de kommende år. Tempoet er ganske enkelt ikke højt nok.

- Projekt Digital Forvaltning er en stor og vigtig opgave, det skal vi huske på. Derfor skal projektet have ros for at have iværksat en række gode tiltag i løbet af året, men jeg savner stadig central handlevilje og et højere tempo, siger Tony Franke, direktør i interesseorganisationen Dansk-IT.

Den store opgave
Ledelsen af Projekt Digital Forvaltning har dog heller ikke en enkel opgave. De skal udnytte den nye teknologis muligheder i den offentlige sektor, hvilket på mange områder kræver en total omlægning af offentlige arbejdsgange.
Der er bred enighed om, at digital forvaltning er en nødvendighed i fremtidens samfund, hvor det offentlige udgiftspres bliver større i takt med, at der bliver flere ældre i befolkningen og færre erhvervsaktive. Befolkningen vil forvente en offentlig service, der er på højde med den, som de tilbydes i den private sektor. For at kunne leve op til det, skal det offentlige være i stand til at tilbyde en bedre service end i dag med færre medarbejdere. Det kræver øget digitalisering, fælles standarder og samarbejde på tværs af offentlige institutioner.

Med etableringen af Den Digitale Taskforce er der netop blevet sat fokus på samarbejde mellem de offentlige instanser i stedet for som i tidligere, hvor hver enkelt offentlig institution udviklede deres egne it-systemer. Det var både dyrt og førte til problemer med udveksling af data.

Tony Franke fra Dansk-IT hilser Den Digitale Taskforce velkommen:
- Der er ingen tvivl om, at øget samarbejde på tværs af offentlige instanser og fælles standarder er vejen frem. Hele den offentlige sektor skal organisere sig som en virksomhed, hvis det på nogen måde skal lykkes at udnytte de digitale fordele, siger Tony Franke.

Et af Den Digitale Taskforces konkrete tiltag i 2002 er FESD-projektet, hvor offentlige institutioner på tværs af stat, amter og kommuner arbejder på at lave et fælles elektronisk sags- og dokumenthåndteringssystem, der skal digitalisere de tunge papirgange i det offentlige og dermed give kvalitets- og effektiviseringsgevinster.

- Det er fint med de mange projekter og visioner, men nu er det på tide at bevise, at man kan tage skridtet fra strategisk planlægning til praktisk virkelighed inden for digital forvaltning, siger Tony Franke.

Boks:
FAKTA

Den Digitale Taskforce
Den Digitale Taskforce blev oprettet i august 2001 for en periode på tre år. Den har i sin levetid blandt andet arbejdet med etableringen af en fælles erhvervsportal, fjernelse af juridiske barrierer for digitalisering og udbredelse af elektronisk sags- og dokumenthåndtering (ESDH) i offentlige myndigheder.
Den Digitale Taskforce skal føre bestyrelsen for Projekt Digital Forvaltnings visioner og strategier ud i livet.

Læs mere om den digitale Taskforce på www.e.gov.dk/sitemod/design/
layouts/default/index.asp?pid=420

Billedtekst:
Tony Franke, der er direktør i interesseorganisationen Dansk-IT, mener, at der skal mere fart på digitaliseringen af den offentlige sektor.
Foto: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere