Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 13. december 2002.
Stjerne i virtuel barndom
Los Angeles: Tom Hanks er stadig et brandvarmt Hollywood-navn, men nogen årsunge er han
just ikke. I en kommende film med titlen "Polarekspressen" giver computerteknologi imidlertid den populære skuespiller en unik chance for at flygte fra sin alder - et pænt stykke tilbage i tiden.
Filmens instruktør Robert Zemeckis, som Hanks tidligere har arbejdet sammen med i blandt andet "Forrest Gump", vil - med hjælp fra animations-eksperter - skabe en digital udgave af Tom Hanks som ung dreng.
Ifølge Los Angeles Times har filmholdet foreløbig arbejdet et år med at digitalisere skuespillerens muskulatur og ansigtsfolder.
Hvis computermodellen mikses med med rigtige billeder af Tom Hanks som ung, skulle det angiveligt resultere i et virtuelt film-barn med samme træk som den voksne Hanks.
Billedtekst:
Skuespilleren Tom Hanks' særegne ansigtstræk har i et år været gennem en teknologisk vridemaskine.
Foto: Scanpix/Reuters
Køb billetten, før du ta'r den
London: Løbet tør for julegave-ideer til ham, der har alt? Så er der måske en mulighed på www.ticket2heaven.com. Her kan nemlig man købe billetter til destinationen næst efter Langtbortistan, nærmere bestemt til selve himlen (transportmidlets art fremgår ikke umiddelbart).
Og da det ikke er alle og enhver, der i tide dumper ind i en stairway to heaven, er ideen måske ikke så tosset endda.
I betragtning af rejsens længde, kan billetprisen heller ikke kaldes urimelig: Inklusive forsendelses- og ekspeditionsgebyr cirka 150 kroner. Ikke blot modtager man så selve billetten, udfyldt med den rejsendes navn, men også et såkaldt "ægtheds-certifikat" samt et plastic-bevis for ens status i kreditkort-størrelse, lige til at have i tegnebogen.
På webstedet nævner firmaet ganske vist, at det fraskriver sig ethvert ansvar for at få billetindehavere bragt "fysisk" til himmels, ligesom det ikke vil garantere for himlens eksistens, beskaffenhed eller dens levetid - så at sige.
Desuden kan man læse sig til firmaets mere seriøse tanke bag den alternative gaveartikel - nemlig at indehaverne, uanset personlig tro, skal blive mindet om at leve, med stolthed, hver eneste dag i en moralsk og medmenneskelig ånd, som kunne berettige til en posthum opholdstilladelse på de kanter.
Sikke nogle naboer (fnys)!
London: Sådan er vi i hvert fald ikke her É som dem ovre i England, der åbenbart ikke kan styre deres branderter til årets julefrokoster! Hør bare dette gruopvækkende forskningsresultat fra sidste års firmafester, begået af Momentum Financial Services:
Alt i alt indrømmer 2,3 millioner briter - eller cirka 18 procent af alle julefrokostdeltagere - at de opførte sig rigtigt dårligt sidste år. 44 procent havde danset "umoralsk", mens 31 procent havde kastet sig ud i hedt kysseri med en kollega.
En femtedel indrømmer, at de kom til at smadre et eller andet i fuldskab og cirka samme antal, at de blev ramt af selskabelig opkastnings-trang eller var ubehøvlede over for chefen. Hele fire procent (92.000!) fandt spontan fornøjelse i at bidrage til Xerox' omsætning ved at fotokopiere Èn eller flere af deres legemsdele under festen.
"Og de 2,3 millioner er så kun dem, der indrømmer at have opført sig dårligt", lyder kommentaren fra Lindsay Vetch, talskvinde for Momentum.
Billedtekst:
Ja, ja. Lige nu er der ganske pæn orden i geledderne, men så skulle I se dem til den årlige
julefrokost!
Arkivfoto.