Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 6. december 2002.
Account Manager Fulton Yancy fra NetiQ mener, at virksomhederne bør satse på at analysere brugernes kvalitet i stedet for bare at opgive mål for servertrafik.
I virkeligheden er det umuligt at opgive tal for populariteten af en webserver. Webanalyse-virksomheden NetiQ opfordrer derfor til at måle brugerkvalitet i stedet for.
Web-analyse
Der var en gang, hvor webservere kun leverede HTML-sider med lidt grafik indblandet. Dengang kunne man opgive et websteds popularitet ved at analysere serverens logfil og tælle antallet af sider vist for brugerne.
På dagens kommercielle websider kommer der banner-reklamer fra en server, grafik fra en anden, Flash-animationer fra en tredje og database-genererede sider fra en fjerde server.
Det betyder alt sammen, at det i realiteten er umuligt at opgive popularitet for web-steder, fordi det ville kræve, at alle websteder skulle være ens opbygget.
- Der er forskellige skoler inden for måling af brugertrafik. Men der er så mange forbehold og eksterne faktorer, som gør sig gældende, at alle opgivelser i realiteten er ubrugelige, da de ikke kan sammenlignes.
Vi opfordrer derfor til at satse på måling af brugernes kvalitet i stedet. Det kræver så, at webstedet er bygget til, at man kan måle det, siger Account Manager Fulton Yancy fra NetiQ.
Analyse skal planlægges
Måling af brugernes kvalitet er dog en svær discplin. Her siger Fulton Yancy:
- Vi mener, at det bedst sker gennem analyse af webserverens logfiler sammen med klientmålinger i form af cookies kombineret med webbeacons.
- Men privathedsaspekterne for brugerne betyder her, at browserne ofte er indstillet til at smide cookies væk, og dermed bliver analysen mere besværlig.
Webbeacons er en metode til at komme ud over det, men i realiteten betyder det, at man skal tænke sig grundigt om, når man designer webstedet.
Målbarhed skal indbygges
Efter Fulton Yancys mening er det vigtigt, at man som kunde hos et webbureau også stiller krav om målbarhed af ens udviklede websted.
Det betyder igen, at der skal tages hensyn til dette ved designet af hele webstedet.
Fulton Yancy siger:
- Tager man hensyn til målbarhed af et websted allerede i designfasen, bliver det muligt ikke alene muligt at måle bruger-reaktioner, men også webstedets ydeevne. Den kan man dermed få med i kravspecifikationerne og dermed også i kvaliteten af webstedets drift.
Også ved fremtidens mobile internet er det vigtigt at få designet webstedet rigtigt.
- Brugere med en mobil browser har endnu kortere tålmodighed end fastnet-brugere. Jeg tror ikke, at mobilt internet kan få succes, uden meget præcis analyse af brugernes aktiviteter, siger han.
Boks:
Internet-fodaftryk.
Der er forskellige metoder til at registre en brugers aktiviteter. De mest brugte på browsersiden er cookies og webbeacons.
Cookie
En lille fil, med serverbestemt indhold, som dannes og læses via browseren. Cookien fungerer som en form for bogmærke, hvor serveren kan se, om en bruger er ny (cookie-filen findes ikke i forvejen), hvornår brugeren har været der sidst (cookiens dato) og hvad vedkommende har foretaget sig (cookiens indhold). Men de fleste browsere kan i dag enten blokere cookies eller har mulighed for at smide dem væk. Og endelig tillader mobile enheders browsere ofte ikke cookies. Begge dele betyder, at cookies ikke altid er en pålidelig aktivitets-indikator.
Webbeacon
Et billede på en enkelt pixel, ofte med tilknyttet Java-scrips. Webbeacons bygger på, at browsere normalt altid viser grafik. Når webbeacon-grafikken hentes af browseren, kan det registreres af serveren. Og det er der flere anvendelser for. Hvis man placerer en webbeacon i toppen af en side og en i bunden af en side, så ved man, at hele siden er vist i browseren. En nyttig viden, hvis man er annoncør. Mere vigtigt er dog muligheden for at putte webbeacons ind i HTML-epost. Her fortæller den lille sladrehank, når e-posten bliver åbnet.