Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. november 2002.
En effektiv digital forvaltning kræver en total omlægning af de offentlige arbejdsgange og en erkendelse af, at digitaliseringsprojektet aldrig slutter.
omstillingsproces
Alle deltagere på konferencen om digitale partnerskaber på Børsen i København i denne uge var enige om, at digital forvaltning er en absolut nødvendighed. Hvis de offentlige kontorer ikke hurtigst muligt får lettet arbejdsgangene, så får samfundet et problem med at få pengene til at slå til, når de store generationer går på pension om nogle år.
Men digital forvaltning er ikke kun et spørgsmål om, at sætte strøm til de eksisterende arbejdsgange, men langt mere omfattende.
- Indførelse af nye it-systemer er en gylden mulighed for at få omlagt de tunge og gammeldags arbejdsprocesser, der findes visse steder i den offentlige forvaltning, siger Torben Simony, medlem af det kommunale digitaliseringsråd og økonomidirektør i Helsingør kommune.
Det stemmer overens med det, som Den Digitale Taskforce præsenterer i diskussionsoplægget om digitale partnerskaber. Her slår de fast, at de offentlige myndigheder "skal forholde sig alvorligt til deres arbejdsgange".
Det blev også bakket op af Ingelise Bogason, administrerende direktør for CSC Danmark A/S, der udvikler mange af de offentlige myndigheders it-systemer.
- Det er vigtigt, at den offentlige sektor er villig til at omlægge arbejdsgangene. Både leverandører og myndigheder i de digitale partnerskaber skal forstå, at digital forvaltning ikke er et it-projekt, men et forandringsprojekt, sagde Ingelise Bogason.
Digitale partnerskaber
Ingelise Bogason fremhæver udviklingen af et it-system til Statens Voksenuddannelsesstøtte som et eksempel på et vellykket projekt. Systemet blev udviklet på mindre end et år.
- Projektet var et eksempel på, at digitale partnerskaber fungerer bedst, når der er opsat klare værdier og mål, og myndighedsledelsen og leverandørerne i tæt dialog bidrager med en samlet løsningskompetence, sagde Ingelise Bogason.
På konferencen blev det også slået fast, at de digitale partnerskaber ikke skal være bange for at kaste sig ud i avancerede og tidskrævende offentlige it-projekter, hvor der er fare for, at den oprindelige tidsramme sprænges i takt med udviklingen af nye teknologier og løsninger.
- Hvem ved egentlig, hvornår et omfattende digitaliseringsprojekt er gennemført? Jeg ved det ikke, men jeg ved, at det er en løbende proces. Et uendeligt projekt, sagde Torben Simony.
Billedtekst:
Ingelise Bogason, administrerende direktør for CSC Danmark A/S, fastslog på konferencen om digitale partnerskaber, at digital forvaltning ikke skal opfattes som et it-projekt men som et forandringsprojekt.
Foto: Torben Klint