Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 22. november 2002.
Segway - nu med pris
Framingham: Ugens tilbud til korpulente amerikanere, som ikke lader sig afskrække af endnu mere på sidebenene, er fra online-butikken Amazon.com. Her har menigmand (med hang til at skille sig ud fra morgenmylder-mægden) siden i mandags kunne afgive ordre på det pudseløjerlige scooter-løbehjul kaldet Segway og forvente monstrummet leveret engang i marts. Pris: 36.500 kroner!
Men det beløb er såmænd peanuts sammenlignet med, hvad entusiastiske købere tidligere i år betalte for de allerførste tre Segway-modeller på auktion, nemlig henholdsvis 744.000, 770.000 og 1,2 millioner kroner.
Opfinderen Dean Kamen afviser al kritik - og der har været en del - af transportmidlets sundheds- og trafikfarer.
Tværtimod så fremmer Segway'en både ens styrke, mobilitet og formåen og sparer penge på husholdningsbudgettet, hævder han. Og skulle man som fodgænger blive ramt af en Segway med dens maks-hastighed på 20 km/t, er det blot som at blive ramt af en anden fodgænger, påstår han også.
Billedtekst:
Skomagerens mareridt,
Segway, bliver blandt andet markedsført som gaven til den "seje" pendler.
Hellere ringe - end ryge
London: Denne uge bød på noget så sjældent som en god nyhed om mobiltelefoners indflydelse på ungdommen.
Ifølge Ananova har forskere ovre i England nemlig registreret, at rygning blandt teenagere er for kraftigt nedadgående, og de mener at kunne begrunde faldet med de unges mobiltelefoni-mani.
Blandt de 15-årige er antallet af drenge, der ryger, faldet fra 28 procent i 1996 til 15 procent - og antallet af piger fra 33 procent til 25 procent. I samme periode er udbredelsen af mobiltelefoner hos samme aldersgruppe steget fra en håndfuld til hele 73 procent.
Ikke nok med, at de unge nu har noget andet at holde i hænderne end smøger - mobiler er også smarte, "cool" og voksenagtige. Og så er modellen med taletidskort med til at friste de unge til at bruge deres lommepenge på andet end cigaretter, konkluderer forskerne.
Billedtekst:
Unge skodder smøgerne til fordel for sms'erne, viser en opløftende britisk undersøgelse.
Vildfarne jordstråler i Stavanger
Stavanger, Norge: Denne beretning stammer hverken fra Mulder, Scully eller Harry Potter, men fra dagbladet Aftenposten hos vores ikke særligt fjerne nabo i nord - Norge:
Per Erik Helle undrede sig såre, da hans hjemme-pc pludselig begyndte at leve sit eget liv. "Er du sikker på, at du vil slette denne fil?", spurgte den for eksempel en aften, Helle sad trygt og så fjernsyn, flere meter fra den ellers hvilende pc.
Mystiske ting skete på skærmen, indtil navnet "Per Arild Evjebjerg" pludselig tonede frem. Det navn kendte Per Helle nemlig.
Ikke blot er Evjebjerg Per Helles chef - han er også naboen cirka 150 meter fra Helles bopæl i Stavanger. Samme Evjebjerg havde netop fået nyt - trådløst - tastatur fra Hewlett-Packard, da mystikken begyndte at brede sig.
Per Helle erfarede snart, at hans skærm faktisk viste alt, chefen skrev på sin hjemmecomputer og kontaktede Evjebjerg, som fattede mistanke til det trådløse tastatur. Tastaturet blev byttet, men lige meget hjalp det.
Hewlett-Packard ser med "dødsens alvor" på problemet, siger de til avisen, men er endnu ikke klar over, om de trådløse tastaturer generelt sender for kraftige signaler, eller om det skyldes "særlige omstændigheder" i og omkring Stavanger. I hvert fald ligger det fast, at den ustyrlige transmission intet har at gøre med de to naboers kollegiale relationer - hvem som helst kunne have modtaget Evjebjerg-tastaturets signaler.
HP Norge overvejer nu en mulig tilbagekaldelse af de trådløse tastaturer, hvoraf der foreløbig er solgt 65.000 alene i Europa.
Bevinget budskab gav bøde
New York: "It's better with the butterfly", lyder reklamesloganet for den opdaterede MSN-portal, version 8, som
Microsoft for nogle uger siden lancerede under brask og bram.
Præsentationen fandt sted i New York i samarbejde med Disney-koncernen, der står for portalens indhold.
Så langt, så godt - men uden for murene skabte samme sommerfugl hektisk aktivitet.
I dagene op til lanceringen havde en hær af klister-anarkister fra Microsofts reklamebureau nemlig være på spil i byens gader og stræder, hvor de havde "udsmykket" fortove, porte, lygtepæle, telefonbokse, trafiksignaler É you name it! É med hundredvis af 30-50 cm brede overføringsmærker med den farvestrålende sommerfugl.
Og de kreative pr-folk kan altså ikke have hørt særligt godt efter i timen, for det er kun godt et halvt år siden, at IBM måtte bøde flere hundrede tusinde dollars for tilsvarende "graffiti"-kampagner i San Francisco og Chicago.
Efter at have fremsat en offentlig undskyldning samt et tilbud om at assistere med rengøringsarbejdet, har bystyret dog valgt at se med nåde på ugerningen og ladet Microsoft slippe med en bøde på sølle 50 dollars for miljø-svineriet.
Billedtekst:
Artsfæller til sommerfuglen bag Bill Gates formerede sig fuldstændigt ukontrolleret - og ulovligt - i New Yorks gader.
Foto: Microsoft