Muligvis verdens bedste øl-planlægger

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. juni 2002.


Hele landets distribution af øl fra Carlsberg og Tuborg og læskedrik fra Coca-Cola planlægges af Kitte Rhod og
hendes kolleger i Carlsbergs ruteplanlægningsafdeling i Tåstrup.

De færreste forestiller sig, hvor meget logistik, der egentlig skal til, før end udsagnet: Emma, to kolde giver nogen mening. Ganske vist drak flyttemand Olsen og resten af besætningen i Rottehullet fra den populære tv-serie Huset på Christianshavn, stædigt øl fra Tuborg, men det kommer ud på et i dag.
Carlsberg har for længst købt sin værste konkurrent, og de fleste kan såmænd ikke smage forskel på, om det er Hof eller Tuborg alligevel.
De ansatte på Carlsbergs store udkørselssted Terminal Øst, der ligger bekvemt tæt på motorvejsnettet i Tåstrup, syd for København, kan faktisk også være revnende ligeglade med hvilket øl-mærke, de sender ud i landet på hundreder af lastbiler hver eneste dag. I hvert fald så længe det er de rigtige ordrer, der ryger af sted til kunderne.
Nye ruter hver dag
Kitte Rhod er speditør og ruteplanlægger hos Carlsberg. Sammen med sine ti kolleger er det hende, der har ansvaret for, at både Købmand Knud får sine daglige fem kasser og Bilka sine fem hele lastvognfulde øl og vand.
Ved hjælp af Kraks kortdatabase og ruteplanlægningssystemet Roadshow, udarbejder Kitte Rhod og kollegerne hver dag minutiøse ruter for hver enkelt chauffør i hver enkelt lastbil i hvert eneste af landets 19 depoter.
Hver dag inden tolv middag skal alle ordrer til næste dags levering fra butikker, restauranter, pizzeriaer, købmænd, campingpladser - alle, der videresælger Carlsberg- og Tuborg-øl og læskedrikke fra Coca-Cola - være indtelefoneret til Carlsbergs telesalgs- og kundeserviceafdeling. Tele-sælgerne sender så ordrerne via mail videre til Kitte Rhod og kollegerne, os så starter dagens store kabale med at få næste dags leverancer til at gå op i en højere enhed, så biler og chauffører kører kasserne ud ad den mest hensigtsmæssige rute.
Utal af variable
Roadshow-systemet skal fodres og opdateres med et utal af variable. Ruteplanlæggerne skal kende kørselstiden for samtlige vejstykker i landet, de skal tage hensyn til vejarbejde, dårligt vejr, besværlige kunder, vanskelige parkeringsforhold og antallet af trapper, kasserne skal bæres op ad. Til øerne skal lastbilerne med færgen - og hvornår går så den? Og hvornår har hver enkelt butik overhovedet åbent, så kasserne kan blive afleveret? For slet ikke at tale om, at lastbilerne skal have returemballage med tilbage. Lige nu arbejdes der på højtryk for at finde den bedste metode at gøre det på for aluminiumsdåsernes vedkommende, når de for alvor bliver en realitet over sommeren. Der er også cola-automater over hele landet, der skal fyldes op og vedligeholdes. Og det skal alt sammen planlægges af afdelingen i Tåstrup.
- Flere kunder foretrækker endda, at det er den samme chauffør, der leverer, og det skal vi også vide, så vi kan planlægge efter det, siger Kitte Rhod.
Hun er uddannet speditør hos DFDS, har arbejdet hos modehuset Carli Gry og i IT-branchen, men så Carlsberg som et mulighedernes land.
- Der er noget særligt over Carlsberg. Jeg tror, at når man først er kommet ind her, så bliver man her også. Virksomheden er så stor, at man aldrig kommer til at savne udfordringer, siger hun.
Depotbesøg
Det har også været en udfordring for mange depotejere og chauffører landet over, at hele Carlsberg og Tuborgs distributionsplanlægning i oktober sidste år blev lagt sammen med Coca-Colas. Tidligere planlagde depoterne nemlig selv deres ruter i et modul i Carlsbergs SAP-system.
- Der er stadig lidt fnidder i krogene. De har været vant til at gøre det selv, og de kender jo også vejene i deres lokalområde bedre, end vi gør, men hvis vi bare får informationerne, kan Roadshow-systemet sagtens håndtere det, siger Kitte Rhod.
Det er også for at imødegå utilfredshed og for at lære depoterne om mulighederne, at Kitte og kollegerne ofte tager ud og besøger de depoter og chauffører, de betjener. Så kan de sidde ud hos chaufførerne og gennemgå stamruterne med dem, og chaufførerne kan se, hvordan systemet fungerer, når hun på sin bærbare pc kan vise, hvordan næste dags øl-udbringning bliver planlagt.
- Jo flere gange vi tager ud og besøger dem, jo gladere bliver de for det, siger hun.
Ingen fare for øl-svigt
Der er ingen fare for, at sommerlandet kommer til at mangle øl og sodavand. Det eneste, der kan sætte en stopper for Carlsberg-planlæggernes logistik-maskine, er strejke og globalt strømsvigt, for der er selvfølgelig nødplaner, hvis samtlige planlæggere en morgen skulle være blevet syge. Heller ikke hedebølger, festivaller eller store begivenheder som fodboldlandskampe kan tage pippet fra planlæggerne, for hvis der skal bruges meget øl hurtigt, har de Beer Drive-funktionen at trække på. Beer Drive er dem, der fylder øl direkte på tankbiler og kører dem derhen, hvor der skal bruges enorme mængder øl, til Roskilde-festivalen, for eksempel.
- Men vi har da engang været ude for, at produktionen ikke kunne følge med. Det var i forbindelse med en Coca-Cola-kampagne, hvor de simpelthen ikke kunne nå at tappe cola på flaskerne, lige så hurtigt som de blev solgt, fortæller Kitte Rhod.

Boks:
IT I VIRKELIGHEDEN
Computerworld IT Job og Computerworld Online sætter i en artikelserie fokus på IT i virkeligheden. Derude hvor tusinder af IT-folk dagligt tager hånd om systemer, som er med til at holde Danmark kørende, helt uden at de fleste danskere tænker over det. Som regel er det først i det øjeblik, noget pludselig ikke virker, at disse IT-folk får opmærksomhed.
Du finder artiklerne i serien i IT Job i Computerworld og på www.computerworld.dk og www.jobworld.dk.

Billedtekst:
Mange kan stadig huske den store ølstrejke i 1987, hvor trailerfolket havde kronede dage med dåseøller i enorme mængder. Det er også en strejke, der skal til, hvis Kitte Rhod og hendes kolleger i Carlsbergs ruteplanlægningsafdeling skal stoppes i deres arbejde med at få øl og vand ud til folket. Nødplanerne ligger klar til brug, så sommerlandet ikke skal tørste.
Foto: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere