Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. maj 2002.
Der er et boomende marked for integrerede løsninger for fastnet og mobiltelefoni, viser ny IDC-undersøgelse. TDC, Sonofon og Telia går aggressivt efter kunderne. Orange satser imidlertid på ren mobiltelefoni.
- De står skidt, meget skidt. Orange udelukker sig selv fra et stadigt voksende marked. Så klart udtaler IDC's teleanalytiker Mette Søeborg Ahorlu sig om Oranges position på markedet for erhvervskunder.
Udtalelsen kommer i forbindelse med den ny IDC-undersøgelse: Mobiltelefoni i dansk erhvervsliv 2002. En af hovedkonklusionerne er, at virksomheder kan spare op til 50 procent af den samlede telefonregning ved at integrere mobil- og fastnettelefoni, samt at antallet af integrerede løsninger vil boome i 2002 og 2003.
Mens TDC, Sonofon og Telia alle går aggressivt efter netop det marked med tjenester som PlusNetMobil og Multiplan, har Orange meldt pas.
Orange droppede fastnet telefoni og integrerede løsninger december sidste år. Selskabet vedligeholder aftaler, der allerede er indgået, men tager ikke nye kunder ind.
Mobil fremtid
Hos Orange er man ikke bekymret over at gå glip af kunderne for de integrerede løsninger.
- Alt tyder på, at markedet bliver mere mobilt. Derfor er det en helt bevidst strategi, at vi kun tilbyder mobile løsninger, siger Oranges pressechef, Linda Juul Nielsen.
At markedet bliver mere mobilt, og at hver tredje virksomhed har så mange mobiltelefoner, at det vil kunne betale sig at udskifte fastnettet med en ren mobilløsning, er en anden af undersøgelsens konklusioner. Men IDC-analysen understreger, at flere virksomheder stadig viger tilbage for den løsning, fordi de frygter stigende omkostninger
Global mobil dækning
Teleanalytiker Torben Rune fra Netplan, ser dog ikke Oranges manglende kombi-løsninger, som et problem for virksomhedens position på det danske marked.
- Det er ikke et problem, og det er ikke kritisk for Orange. De integrerede løsninger mellem fastnet og mobiltelefoner er ganske rigtig noget, som de ikke kan tilbyde, men det, tror jeg, er en helt bevidst strategi. Det er ikke alle virksomheder, som har brug for de integrerede løsninger. For eksempel kunne man forestille sig, at en virksomhed med en flåde af langturs-chauffører ville have mere brug for en global mobil dækning til billige penge, og det vil Orange i kraft af koncernens størrelse og netudbygning kunne tilbyde, om ikke nu så i fremtiden, siger han.
Boks:
Køb rapporten
Undersøgelsen om mobiltelefoni i dansk erhvervsliv 2002, er et samarbejde mellem analysevirksomheden IDC og Computerworld Online. Analysen kan købes via Computerworld Online.