Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. februar 2002.
Bowl er godt - Britney bedre
New Orleans: Producenten af digitale videomaskiner (DVR), TiVo, gennemførte under forrige søndags Super Bowl-finale i New Orleans sin hidtil største undersøgelse af, hvad tv-seerne egentlig ser, når de ser football.
10.000 af TiVos 280.000 abonnenter blev ifølge nyhedsbureauet AP "overvåget" kampen igennem, og her blev det blandt andet registreret, hver gang en seer kørte en sekvens på "replay" eller så den igen i slowmotion.
Pudsigt nok var der flere, som valgte at gense sekvenser af reklameblokkene end af selve kampen, og den helt store topscorer blev en Pepsi-reklame med popsilden Britney Spears.
I gennemsnit brugte TiVos abonnenter videomaskinernes special-funktioner 44 gange pr. husstand, siger firmaets kundeanalyse-chef John Ghashghai til AP Online.
Billedtekst: Disse tre New England Patriots-fans havde fornøjelsen af at se deres helte super-bowle sig til tops "live" i New Orleans, men måtte undvære Britney Spears. Foto: Scanpix/AP
Fornærmelse med formål
Düsseldorf: Et tysk softwarefirma gennemførte for nylig en internetkonkurrence med det sigte at kåre Tysklands fornemste fornærmelse, skriver bladet Der Spiegel. Firmaet, Baltimore Technologies, havde dog også den skjulte agenda at bruge de indsendte bidrag som råstof i et computerprogram, der skal kunne filtrere skælds- og ukvemsord fra i business-e-mails.
4.000 mere eller mindre kreative forslag blev det til - fra det relativt fantasiforladte "Arschloch" (frem med ordbogen, dette er en anstændig avis, red.) til vinderbidraget "Intelligenz-allergiker", som ifølge juryen udtrykker "et raffineret angreb på modtagerens skarpsind".
Andre fornærmende nyskabelser var ord som "Evolutionsbremse" og "Lamettastryger".
En enkelt bidragyder må have fået luft for en tid. Han indsendte alene 494 grovheder.
Tusind søer - og et hav mobiler
Helsinki: Med en forundring, man må undskylde en avis med rod i amerikansk storbymuld, kastede New York Times forleden blikket laaaangt over dammen - til Finland.
I en artikel om den "rurale" nation i almindelighed, og papir- og gummistøvle-fabrikken Nokia i særdeleshed, formidlede New York Times de særegne kendsgerninger for sine læsere - herunder:
Cirka 22.000 af den nuværende mobilgigants 54.000 globale medarbejdere er beskæftiget i Finland. Men en samlet befolkning på rundt regnet fem millioner, ville det forholdsmæssigt svare til, at en amerikansk virksomhed havde en million ansatte.
35 af Finlands 50 mest velhavende personer skønnes at have tjent deres penge, direkte eller indirekte, på Nokia.
Ifølge finnerne selv skulle nationen i dag føle en så markant, økonomisk såvel som kulturel, afhængighed af Nokia, at virksomheden i princippet har det overherredømme, Sovjetunionen mistede for godt ti år siden.
Da Nokias markedsværdi i foråret 2000 var på sit højeste, var firmaet 300 milliarder dollars værd. Sidste år stod der "Nokia" på 37 ud af 100 solgte mobiltelefoner på verdensplan. Og sidst, men ikke mindst: Nokias årlige omsætning på cirka 25 milliarder dollars er lige så stor som den finske stats samlede årsbudget.
Billedtekst: Enhver ved, hvordan en mobilos ser ud, så her bringer vi noget finsk vand.