Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. november 2001.
>
I dag fredag lyder startskuddet for en person-forfølgelse gennem tre danske byer. Det er radiostationen The Voice, der i samarbejde med Microsoft blænder op for konkurrencen "Den Eftersøgte", hvor de deltagende via e-mail eller SMS prajes om, at nu skal de holde ørerne stive foran radioen. Her kommer nemlig små spor, der kan føre til pågribelsen af en person et eller andet sted i byen og dermed til en pengepræmie for "anholderen".
Microsoft lagde efter terror-aktionerne i september en storstilet dansk event-plan for promoveringen af Windows XP på hylden og har i stedet bredt markedsføringen ud på flere, mindre events. En af dem går på at ramme den unge målgruppe via radioen og få dem til at undersøge Windows XP's muligheder på web-stedet www.findham.dk. Her kan man også finde flere ledetråde i jagten på den eftersøgte.
- Der sker helt sikkert en branding, for web-stedet giver en følelse af at være i XP's univers, men konkurrencen er det primære, siger produktchef i Microsoft Nis Bank Lorenzen, som fortæller, at radio-samarbejdet er et led i at søge en yngre målgruppe.
- Den målgruppe vil ikke belastes af reklamer, så der kommer ikke nogen pop-ups, siger han og påpeger, at det er bevidst, at man har undgået at lave et lignende projekt sammen med de store nyhedsmedier.
- De store aviser skriver om valg og krig, og her er der et vindue til at komme lidt væk fra det. The Voice er et sted, man tuner ind på for at høre musik og blive underholdt, siger han.
Billedtekst: De unge forbrugere er reklamesnu og mere modtagelige over for underholdning end traditionel markedsføring, påpeger Nis Bank Lorenzen, produktchef hos Microsoft.