Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 13. november 2001.
Europæerne og deres e-vaner
London: Hele 46 procent af irerne gør det på kontoret. Det samme gør 40 procent af briterne. Danskerne er de pæneste - vi er helt nede på 20 procent.
Det handler om e-shopping - indkøb på nettet.
Amazon.com har i september pr. e-mail spurgt 2.072 af sine europæiske kunder ud om deres online-indkøbsvaner. Målet er en julegave i form af forbedret kundeservice, siger marketingchefen for Amazons britiske afdeling, Robin Terrell.
Af undersøgelsen kan man også læse, at europæerne generelt (53 procent) foretrækker at shoppe hjemmefra om aftenen. Det er særligt tyskerne og østrigerne vilde med, selv om tyskerne sjældent køber online efter kl. 22.
Franskmændene og briterne er de mest aktive. Tre ud af ti besøger e-handelssteder mere end 10 gange om måneden, mens irerne har flest "shop-omaner": En ud af ti går i cyber-butikker mere end 20 gange om måneden - dobbelt så mange som det europæiske gennemsnit. Det gør kun Èn ud af 100 italienere til sammenligning.
Svenskerne har deres helt eget særkende: De er de værste til at komme til at købe noget online, de ikke på forhånd havde planlagt.
Borgmester på kornet
Bukarest, Rumænien: Bukarests kontroversielle borgmester, Traian Basescu, gav for nylig sig selv en anderledes, og uselvisk, fødselsdagsgave - et online-spil, hvor hans bysbørn kan få lov til afreagere deres antipatier.
Spillet på www.basescu.ro er udformet som et virtuelt dartspil med borgmesterens portræt som skydeskive, og selv finder han det ret "sejt", siger han til den rumænske avis Evenimentul Zilei.
Basescus popularitet har været stærkt udfordret, siden han stod i spidsen for en kampagne, der skulle udrense 200.000 herreløse hunde fra byens gader. Ramaskriget fra borgerne giver endnu genlyd mellem husmurene.
Billedtekst: På www.basescu.ro kan man "skyde" efter Bukarests borgmester.
Snyd uden omsvøb
Hongkong: De er der i både børne- og voksenhøjde - de brandvarme piratkopier af Microsofts nye Windows XP.
Alle Microsofts bestræbelser på at forhindre piratkopiering til trods, så er mængden af programpakker mærket "released to manufacturer" på hylderne i Hongkongs computerbutikker ganske overvældende.
Og for købere med lav moral er der da også en del at spare: For 70 HK-dollars (75 kroner) får man to cd'er, kopieret fra "garanteret originale master-diske", og som tilmed fungerer helt uden Microsofts omstridte produktaktivering. Produktaktivering er et forsøg fra Microsofts side på at forebygge piratkopiering, men hackere har knækket koden i et snuptag.
Tilbage til fremtiden
Tokyo: Der er mere science fiction-robot end kæledyr over den nyeste version af Sonys Aibo, ERS-220 (billedet). Med en hovedpryd bestående af over 20 lygter, der blinker i forskellige farver, ligner Aibo snarere en anordning beregnet for Mars' overflade end for dagligstuen eller børneværelset.
- Aibo er ikke, og har aldrig været, tænkt som en hund eller en kat, siger Sony-talsmand Jon Piazza til IDG News Service. Og det hævder han altså til trods for, at de to foregående modeller Latte og Macaron havde en bamseagtigt nuttet fremtoning med direkte adresse til unge kvinders blødende hjerter.
At appellere til den brede smag, er vel heller ikke nogen skade til, og prisen gør heller ingen forskel, for ERS-220 koster det samme som forgængeren - 1.500 dollars eller cirka 12.500 kroner.