Avatar billede orbe Nybegynder
05. oktober 2009 - 18:45 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hp laserjet 4050t Vedligeholdelse?

Hej Alle.

Jeg har lige erhvervet mig en ny brugt printer. og det er jo super :) Det er en hp laserjet 4050t.
Den kan godt udskrive og det hele, men den skriver at jeg skal udføre printer vedligeholdelse, og så giver den et produkt nummer osv. men mit spørsmål er så om der er noget man selv kan gøre, uden at skulle købe et vedligeholdelseskit eller om det er den eneste vej, og hvis det er, er der så nogen der kan linke til et billigt og godt sted at købe dette ??

På forhånd tak
\Orbe
Avatar billede justrace Novice
05. oktober 2009 - 19:24 #1
Hmm, håber ikke du har givet alt for meget for den. En Laser-printers tromle-enhed holder sjældent mere end 3-5 toner-patroner, og den koster tit mere end en ny printer med samme specs.

De priser jeg kan se på sådan et sæt ligger onkring 1.500,-.

Du kan købe en NY HP FarveLaserJet til 2.000,-.
Avatar billede orbe Nybegynder
05. oktober 2009 - 19:35 #2
Har givet 0kr :) så derfor ville jeg lige høre om der var noget jeg selv kunne gøre, ellers skal den bare printe til den ikke kan mere :)
Avatar billede justrace Novice
05. oktober 2009 - 20:20 #3
Hvis den kan printe uden at køre det rengøringhalløj, ville jeg lade den køre, og derefter stifte bekendtskab med en ny. :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. oktober 2009 - 08:47 #4
En 4050´er er en glimrende printer - jeg har serviceret dem oppe omkring de 800.000 sider, hvor de kørte uden problemer. Faktisk er deres største fjende, at de ikke bruges jævnt nok - for mange "koldstarter" slider på den.

Den printervedligeholdese den kommer og efterspørger, gør den automatisk hver 200.000 side. Hvis ikke printkvaliteten fejler noget, er der ingen grund til at skifte noget.

Du nulstiller maintinance tælleren ved at holde to knapper nede når du tænder den - se vejledning her: http://www.printertechs.com/tech/maintcount.php

Du må IKKE begynde at rense tromle (sidder i tonerpatronen) eller varmelegmet (sidder bagerst i printeren). Ridser du overfladen med en blød klud, er du garanteret sværtningsområder på udskriften.

Og så diskussionen om ny printer kontra gammel... - jeg er delvis enig med Justrace. Jeg hader godt nok "køb og smid væk" mentaliteten - men ærligt indrømmet kan det faktisk ikke betale sig at reparere på gammelt udstyr i dag. Selv om du kan få et komplet maintinance kit til kr. 1500,- som gør din 4050´er i stand til at printe 150.000-200.000 sider mere, så kan man netop for samme beløb få en ny farvelaser. Denne vil godt nok være meget dyrere i driftomkostningner - men efter 1-2 år vil man kunne smide den ud og købe en ny, der til den tid vil være forbedret kraftigt.... - visse ting går lidt for hurtigt :-)
Avatar billede justrace Novice
06. oktober 2009 - 08:59 #5
Ved du også om man kan "tømme" sine tonere på en CLJ2600n, da den konsekvent mener at den er tom ved 2.500 sider. Og den nægter at fortsætte før den er skiftet.
Og jeg har IKKE haft 5% dækning på det antal sider.

Nu mens jeg skriver, kom jeg til at tænke på om den "gamle" toner, efter at der har været en ny i, kan narre printeren til at tro det er en ny? eller er det toneren "tælleren" sidder i?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. oktober 2009 - 09:28 #6
Der bruges forskellige teknologier til at forhindre "genbrug".

Visse enheder måler kort og godt på, hvor meget en toner er brugt - og nægter så at bruge samme toner igen. Der var på et tidspunt en standardhukommelse på 3 kasetter - så hvis man på skift brugte 4 kasetter, kunne man snyde enheden.

Men et er en 4-5 år siden, så mon ikke hukommelsen er blevet udviddet.

Så findes der jo - specielt til blækprinteren - en "chip resetter", der simpelthen går ind og ændrer serienummeret på kasetten/patronen. Dermed opfattes den som ny, og kan bruges igen.

Men præcis hvilken type teknologi der bruges på din printer ved jeg ikke. Men iflg. http://inkjetrefillkit.net/product.php?id=toner-refill-hp-2600-kit-chip lyder det som om det er en chipteknologi af en eller anden art...
Avatar billede justrace Novice
06. oktober 2009 - 10:23 #7
Ok, en ny toner koster omkring de 500,-, og har lige skiftet den sorte. Så er der jo stadig til næsten 4.500 sider før tromlen brokker sig. Har haft den 3 år, så jeg tror jeg lader den bestemme, og skifter den når den skal have ny tromle. Mener det er 3 sæt toner, men er i tvivl om den er sat til 5. Set fra HP's salgsstrategi er det nok 3. :)

Men tak for svaret.
Avatar billede orbe Nybegynder
07. juli 2010 - 16:54 #8
Hvis noen vil have point må i lige sende et svar, for den printer stadig upåklageligt så der har ikke rigtigt været noget problem..
Avatar billede orbe Nybegynder
07. juli 2010 - 16:55 #9
Svar
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. juli 2010 - 21:01 #10
Det var ikke langt tids frist vi fik... :-) - men det er helt i orden med mig.