Avatar billede tsands Nybegynder
09. december 2004 - 15:51 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Klokkeslet og timeberegning

Hej
Jeg har to kolonner, der indeholder dataudtræk for to forskellige klokkeslet.

Dataene er præsenteret som eksempelvis 2100 (kol 1 - Indtid) og 2145 (kol 2-Udtid). Opgaven er at beregne hvor lang tid, der er gået mellem de to forskellige tidspunkter.

Mit problem er, at jeg ikke kan ændre formatet på dataene til klokkeslet. Dette indebærer at når jeg vil beregne tidsrummet mellem 1530 (Indtid) og 1825 (udtid), så får jeg et resultat, der hedder 2,95 time. Ligeledes går den hel gal, når jeg vil beregne tidsrummet mellem 2000 (Indtid) og 1010 (Udtid), så bliver resultatet -9,90.

Håber nogen kan knække nødden, således at jeg kan få nogle timer og minutter, der er til at arbejde med.

På forhånd tak.

Mvh.
Torben
Avatar billede jkrons Professor
09. december 2004 - 18:39 #1
Hvcad mener du med, at du ikke kan formateresom klokkeslæt? Kan du ikke, eller mp du ikke?

Jeg trro det bliver svært at lave en formel, der kan løse dit problem uden at ændre til klokkeslæt.
Avatar billede jkrons Professor
09. december 2004 - 19:06 #2
Hvis vi antager at du har indtid i i A1 og udtid i B1, kan følgende "lille fikse! formel klafre dit problem:

=HVIS(B1<A1;24-(TIDSVÆRDI(HELTAL(B1/100)&":"&HØJRE(B1;2))-TIDSVÆRDI(HELTAL(A1/100)&":"&HØJRE(A1;2)));TIDSVÆRDI(HELTAL(B1/100)&":"&HØJRE(B1;2))-TIDSVÆRDI(HELTAL(A1/100)&":"&HØJRE(A1;2)))
Avatar billede tsands Nybegynder
10. december 2004 - 09:15 #3
Mange tak for svarene. Det er meget tæt på, at du har fundet løsningen på mit problem. Der hvor det går galt er eksempelvis i dette eksempel:
Indtid (A1) 2000 og udtid (B1) 1630. Her giver din formel 03:50 time. Skulle have været 20:50.
Beklager den sene respons, men jeg skulle lige tilbage på pinden først.

Du får pointene uanset hvad.
Mvh.
Torben
Avatar billede jkrons Professor
10. december 2004 - 09:44 #4
Prøv denne i stedet. Den er oven i købet enklere :-)

=(TIDSVÆRDI(HELTAL(B1/100)&":"&HØJRE(B1;2))-TIDSVÆRDI(HELTAL(A1/100)&":"&HØJRE(A1;2))+(B1<A1))
Avatar billede tsands Nybegynder
10. december 2004 - 09:52 #5
Hej jkrons
Tusind tak. Lige i øjet.
Har du fået point?
Mvh.
Torben
Avatar billede jkrons Professor
10. december 2004 - 09:54 #6
Velbekomme. Men ingen point endnu. Du skal lige acceptere mit svar først :-)
Avatar billede tsands Nybegynder
10. december 2004 - 09:59 #7
Nu gik de vist igennem. Det er lige med at finde ud af systemet.
Fortsat god dag.

Mvh.
Torben
Avatar billede jkrons Professor
10. december 2004 - 10:01 #8
I lige måde og tak for point :-)