Avatar billede disconow Nybegynder
09. september 2004 - 18:45 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Jeg mister data hvergang jeg genstarter, hvad gør jeg?

Hej
Jeg har et stort problem, min data forsvinder hvergang jeg genstarter maskinen?!?!

Jeg har 2 x 250GB Maxtor DiamondMax Plus 9 diske, i raid så de fungere som en disk, altså 500GB (467GB)

når jeg så går ind under "Denne computer" og højreklikker på "E:" (som er det det drev på 467GB) og vælger "Egenskaber" her kan jeg så se at der er ca 8GB, udad 467GB, tilbage på disken, det skulle også ca. passe.

Men når jeg så makere mine mapper på drevet og vælger "Egenskaber" fylder de samlet ca 160GB ...hvordan hænger det sammen?!?!

og hvordan får jeg min data tilbage, hvis det er muligt??

På forhånd MANGE tak for hjælpen

PS. bruger WinXP Pro

mvh
disconow
Avatar billede serverservice Praktikant
09. september 2004 - 20:06 #1
det er fordi du ikke kan se skjulte mapper og systemfiler.
Åbn en tilfældig mappe, klik på Funktioner=>Mappeindstillinger=>Vis.
Fjern flueben ved "Skjul beskyttede operativsystemfiler".
Fjern flueben ved "Skjul filtypenavne for kendte filtyper".
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper".
Avatar billede disconow Nybegynder
09. september 2004 - 20:43 #2
dannyboyd ->

Det er ikke fordi mapperne er skjulte
Mit system har kørt i ca 4mdr uden problemer, men lige pludeselig, efter en genstart var der slette data foreskellige steder på disken?!?!

har også tjekket kabler, og begge diske køre som de skal

hva kan der være galt??
Avatar billede anders_w Nybegynder
10. september 2004 - 16:24 #3
Hej prøv en systemgenndanelse......
Avatar billede serverservice Praktikant
10. september 2004 - 17:00 #4
jeg vil fireslå at du lige scanner dine diske med powermax og ser om de er ok?
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm
kør en advanced/full test
Avatar billede disconow Nybegynder
12. september 2004 - 14:41 #5
anders w ->
systemgendendelse tager kun systemfiler, ikke almindelig data

dannyboyd ->
her jeg prøvet, og den fandte ingen fejl

jeg tror jeg muligvis har fundet fejlen, det er forde den ene disk er hoppet ud af raid systemet, altså disk 1 tror stadig at der køres raid, hvor disk 2 er blevet til en selvstendig disk igen?!

er der nogen der kkender en måde hvorpå jeg kan få disk 2 med i systemet igen??
Avatar billede serverservice Praktikant
12. september 2004 - 19:04 #6
det kommer lidt an på hvilket software du har konfigureret dit raid med - i windows diskahåndtering ville det være noget med reactivate af radiet efter den ene disk er gjort tom , men jeg ved jo ikke hvad du har brugt?
Avatar billede disconow Nybegynder
13. september 2004 - 00:19 #7
dannyboyd ->
Jeg har brugt Maxtor MaxBlast 3 som fulgte med mine diske, men bliver jeg nød til at formatere for at få dem til at spille samme igen? eller kan jeg rede min data?
Avatar billede serverservice Praktikant
13. september 2004 - 09:46 #8
Jeg kan læse at du bare har valgt "stripe set"/raid 0 som raid set og du får ingen mulighed for at genskabe data eller selve raidet.
Jeg må desværre erkende at den konfiguration ikke giver mulighed for at genskabe raidet uden at starte forfra, men du kan da tage noget backup inden du går igang.
hvis du vil opnå fault tolerance skal du bruge en anden type raid - raid1=spejling af diske (hvis det er muligt), men så får du 2 ens diske og vil så ikke kunne udnytte al pladsen - alternativt at køre uden raid... Jeg kan ikke se hvilken gavn du har af dit nuværende raid system?
Avatar billede disconow Nybegynder
13. september 2004 - 09:58 #9
dannyboyd->
Det er meget sørligt ...Tak for hjælpen her er de 200 fra mig