Avatar billede metal_hansen Nybegynder
18. januar 2004 - 21:16 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

At vælge karma fra igen!

Jeg synes helt klart at karmasystemet har flere fejl -jeg har tidligere nævnt et par af dem - og her kommer en mere:

Efter at man én gang har givet en bruger karma kan man ikke vælge det fra igen. Jeg mener at det skal man kunne!

Hvis jeg f.eks vælger at give xxx god karma, og så senere ikke vil være med til at hive gennemsnittet af den brugers karma op eller ned, så skal man kunne vælge at nulstille sin tildelte karma til dén bruger.

Lidt tricky at forklare, men jeg håber I forstår hvad jeg mener ;-)
Avatar billede riversen Nybegynder
18. januar 2004 - 21:19 #1
jeg forstår det og er enig...

man kan også sige, at en karma sagtens kan blive forældet. Folk ændrer sig jo over tid, og personligt orker jeg ikke at tjekke alle, som jeg har givet karma, så det ville være rart, at os der tager karma'en seriøst evt. bare kunne slette den igen, istedet for at skulle tjekke op på brugeren.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
18. januar 2004 - 21:24 #2
Endvidere ville det også være optimalt hvis man stadig kunne se at jeg f.eks HAR givet karma - men så har nulstillet den.

Altså så der ved bruger xxx kommer til at stå:

Karma:  [ingen_karma.gif vises her] metal_hansen (min kommentar)
sådan at xxx også kan se at det f.eks ikke er mig der måske har givet ham (dårlig) karma senere. På den måde kan man undgå mange misforståelser.

Jeg håber I forstår hvad jeg mener
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. januar 2004 - 21:24 #3
Ganske enig, Hansen, og jeg skal i hvert fald ikke uddele karma, der ikke
kan fjernes igen. Det har været nævnt før ;)
Avatar billede kenp Novice
18. januar 2004 - 21:32 #4
Det kunne da være en rigtig god idee :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. januar 2004 - 21:35 #5
Problemet er at jeg allerede har prøvet det der karmasystem. Og nu kan jeg ikke fjerne det igen. Jeg føler mig snydt!
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
18. januar 2004 - 21:43 #6
ja jeg føler mig også snydt! Jeg håber snart at admin kommer herind og kommenterer de tråde der er oprettet omkring det her!

Jeg har også set at folk får dårlig karma af brugere som de har irettesat på grund af f.eks flere ens oprettede spørgsmål. Hvor ender det ikke henne?! Hvis man ikke engang tør/har mulighed for at irettesætte folk herinde uden at risikere at man får 0 i karma af en 13-årig der bliver sur over man ikke gider lave hans lektier...
Avatar billede kenp Novice
18. januar 2004 - 21:49 #7
erik ->syntes det er underholdene at du har fået en mindre god, fordi at du ikke har villet modtage point ;)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. januar 2004 - 22:06 #8
Ja, jeg har set den, kenp, og fair nok - det er da også irriterende for spørgeren *g*
Avatar billede nmh Nybegynder
18. januar 2004 - 22:12 #9
metal hansen>>Har admin nogensinde kommenteret noget?
Der er jo stadig problemerne med spørgere der ikke giver feedbak eller blot selv tager pointene. Og nu risikerer man altså at få dårlig karma, hvis man kommenterer det!
Avatar billede kenp Novice
18. januar 2004 - 22:15 #10
erik -> du må til at få dig en signatur som hedder

nej jeg vil stadigvæk ikke have point ;)
Avatar billede kenp Novice
18. januar 2004 - 22:16 #11
nmh ->admin har aldrig kommenteret det! kun da det midlertidigt ikke virkede!
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2004 - 22:18 #12
kenp og erik> Det er ikke en spørger, der har været utilfreds med at han ikke kunne give Erik point.

Det er mig, der mener, at det at nægte at modtage point for et korrekt svar er lige så meget at misbruge pointsystemet, som det at give 200 point for et simpelt spørgsmål.
Avatar billede nmh Nybegynder
18. januar 2004 - 22:22 #13
sandbox>>Det er fint, du nu siger det, men hvorfor skrev du så ikke afsender på, da du uddelte karma?
Og der burde vel også have været en reference til situationen.
Avatar billede kenp Novice
18. januar 2004 - 22:26 #14
erik nægter da kun at tage imod point, hvis det er oprettet med for mange! (er det ikke korrekt erik?) dvs. 60 point for et simpelt osv.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. januar 2004 - 22:31 #15
Det med at jeg ikke gider point udspringer netop af, at jeg i længere tid
forsøgte at vurdere om de point der var sat til spørgsmålet passede
til sværhedsgraden, og så sagde nej tak, når jeg vurderede, at de ikke gjorde.
Det var besværligt, gav en masse bøvl, og det gider jeg ikke mere. De to
muligheder der lå tilbage var at stoppe med eksperten, eller stoppe med at
tage mod point.

Men ... det er nu sjovt når man har den rigtige løsning, så I har mig (lidt) endnu.

På den anden side: hvis reglerne siger man skal tage mod point, så må jeg jo til
at revidere det valg.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
18. januar 2004 - 22:34 #16
... og her har vi så også en typisk misforståelse ang. karmauddeling - kan I  (der er imod mig ;)  ikke se at det er helt galt det system her! Man SKAL kunne se hvem der giver karma - og også gerne et link til mindst et spørgsmål med en begrundelse
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. januar 2004 - 22:38 #17
Øhm, Hansen - jeg er altså ligeglad med afsenderen af karma. Han/hun kan
sætte det på hvis han/hun vil, men jeg vil da egentlig hellere have en
anononym udtalelse end ingen udtalelse, som jo nemt kan blive resultatet
hvis der skal navn på.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
18. januar 2004 - 22:38 #18
jamen erik så er vi lidt uenige dér (så nu gir jeg dig anonym dårlig karma ;-D
Avatar billede nmh Nybegynder
18. januar 2004 - 22:39 #19
Når jeg nu går ind på metal hansen's andet spm. om karma
http://www.eksperten.dk/spm/452366
er alle indlæg forsvundet.
ER dt mit system, eller er den ny version, der ikke kan klare så mange indlæg?
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
18. januar 2004 - 22:40 #20
nmh > prøv at trykke på 'udfør' knappen i spørgsmålet :)
ja, det er en bug
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2004 - 22:44 #21
I Eriks tilfælde syntes jeg ikke, det var relevant at henvise til specifikke tilfælde, da han konsekvent ikke vil tage imod point nu.

Så længe han bare sagde "Nej, det er for mange" var det helt fint med mig. Det kunne jeg også finde på.
Avatar billede admin Novice
19. januar 2004 - 08:43 #22
føler jer snydt? slap dog af! det er en simpel fejl, som bliver rettet.
Avatar billede admin Novice
19. januar 2004 - 09:01 #23
det er rettet
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. januar 2004 - 10:26 #24
Det er korrekt - nu er der en "Ingen karma", og så er den væk.

For at slette en karma skal man nu:

1) Klikke på en vilkårlig bruger, og vælg "Giv Karma"
2) Så se man de karmaer man har uddelt, og klikker nu på det navn man ønsker
  at ændre.
3) Så skal man klikke på linket med spørgsmål vedkommende deltager i.
4) Vælge et af de spørgsmål.
5) Klikke på den relevante bruger, og vælg "Giv Karma"
6) Vælge "Ingen Karme" og trykke på knappen.

Sidder man med et spørgsmål som brugeren deltager i, kan man starte med punkt 5,
men kommer man bare i tanker om en bruger man vil slette karma hos, skal man så ikke
alt dette igennem?

Skulle der ikke også under ens konto være et hurtigt link til "Uddelt karma"?
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
19. januar 2004 - 12:13 #25
;) giver godt nok anledning til en del diskusioner - den karmafunktion

Hvis man vil tildele karma til en bruger, hvad enten den er positiv eller negativ - så burde det da være en selvfølge, at ens brugernavn automatisk sættes på. Hvis en bruger har tildelt karma - hvad enten den er negativ eller positiv, hvorfor så ikke stå ved at man har tildelt karma ?

Det vil med stor sandsynlighed dog også give en del diskusioner - á la: hvorfor har bruger XXX givet mig dårlig karma, syntes m/k skal have en advarsel osv. osv....

Har dog stadig lidt svært ved at se hvad vi skal med funktionen ;)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. januar 2004 - 12:54 #26
I protest mod "anonym karma-givning", burde man oprette 10 dummy-brugere, og derefter give sig selv 10 gange 100%! :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. januar 2004 - 14:15 #27
Aha, man kan

1) Klikke på en vilkårlig bruger, og vælg "Giv Karma"
5a) Klikke på karma-baren ud for den relevante bruger.
6) Vælge "Ingen Karme" og trykke på knappen.

5a) var ikke lige til at gætte for en gammel hund som mig. Men stadig: et direkte
link til uddelt karme vil være rart.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
19. januar 2004 - 14:33 #28
Fedt at se admin herinde :)
og dejligt at der bliver lyttet til én!

Keep up the good work
Avatar billede fromsej Praktikant
19. januar 2004 - 16:58 #29
Tak for tippet Erik Jacobsen.
Admin>>Rart at se i reagerer hurtigt på klager, er tingene ved at være på plads?
Avatar billede eagleeye Praktikant
19. januar 2004 - 22:09 #30
thesurfer >> Og hvor fedt ville det være når du selv ved det kommer fra dig selv?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. januar 2004 - 21:06 #31
Undskyld forsinkelsen.. modtog ingen mails..
"Og hvor fedt ville det være når du selv ved det kommer fra dig selv?": meningen er at andre skal se hvor "god" jeg er.. jeg ville jo vide hvis jeg snyd.. men det ville I ikke.. så tænker folk "en karma på 100%.. må være en god gut.."
Avatar billede eagleeye Praktikant
25. januar 2004 - 21:49 #32
Jeg må sige jeg svare på sprøgsmål om folk har 0% eller 100% i karma det vil ikke ændre på noget. Fordi en har 100% tror jeg ikke han er en bedre gut end en med 85%. Speciel når man ser hvad folk giver karma for... En bruger har fået 25% i karma og denne bemærkning: "Kan ikke lide hans holdninger"  Det har så intet med karma systemet at gøre.... ;)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. januar 2004 - 21:57 #33
Jeg kan ikke lige forstå at man ikke kan slå karmavisningen fra hos spørger.
Det interesserer mig ligesåmeget (lidt) som eagleeye. Man kan slå det fra
ud for kommentarer, og det har jeg gjort. Men hvorfor må jeg ikke blive fri
for at se det ved spørgeren også?