Avatar billede riversen Nybegynder
16. januar 2004 - 06:30 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Ingen tekst ved karma

http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=riversen&option=karma

Ja, jeg har så fået en gang negativ karma. Fair nok, men hverken jeg eller andre kan bruge det til noget, når det er muligt, at undlade at skrive en kommentar. Måske det lige skulle ændres.
Avatar billede bredker Nybegynder
16. januar 2004 - 06:41 #1
det er fordi at den der har givet dig den negative karma ikke har skrevet noget
du kan godt give karma uden at der er tekst ved
nok ikke retfærdigt , da det burde være en begrundelse , men sådan er det lavet
Avatar billede bredker Nybegynder
16. januar 2004 - 06:46 #2
men du kan også efterfølgende gå ind og ændre den karma og tekst , som du har givet en bruger , hvis du skifter mening
Avatar billede riversen Nybegynder
16. januar 2004 - 06:54 #3
det er det jeg mener der skal ændres... at man skal være tvunget til at give en begrundelse... evt. af en given længde
Avatar billede bredker Nybegynder
16. januar 2004 - 06:55 #4
det lyder som et godt forslag
så kan vi undgå de få personforfølgelser der er  , pga , at der er nogle der har noget personligt imod enkelte brugere
Avatar billede riversen Nybegynder
16. januar 2004 - 06:55 #5
Det er jo i alles interesse... både for den der har fået noget karma og dem der vil læse om en brugers karma.

Jeg giver ikke meget for hverken fuld eller tom karma uden tekst. Hvis så bare man kunne se, hvem der havde givet det, men man skal jo også respektere anonymiteten... selvom jeg da godt selv tør stå ved den drlige karma jeg evt. måtte gi' :-)
Avatar billede riversen Nybegynder
16. januar 2004 - 06:56 #6
bredker: ja, der er i hvert fald en der, der er sur på mig, men det er jo ikke til at tage seriøst.
Avatar billede bredker Nybegynder
16. januar 2004 - 06:59 #7
det ville også være rart hvis det blev vist ved alle , der har fået karma , kan se at min stadig ikke vises ud for mine indlæg
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
16. januar 2004 - 07:05 #8
Som tidligere nævnt så må det være gennemsnittet efter en hvis portion karma der giver det réelle billede. Stort set ingen kan undgå på et eller andet tidspunkt at træds nogen over tæerne og det bliver så straffet hårdt så længe der ikke er givet mere karma end tilfældet er.

En karma topliste ville måske heller ikke være helt af vejen! Det kunne dog fejlfortolkes således at nogle ville gøre alt for at ligge på "flink fyr" listen (eller flink tøs)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
16. januar 2004 - 07:09 #9
Vi har trods alt kun haft 4 dage med den vidtfavnende karma så mon ikke billedet ser bedre ud når andre end ens venner og fjender har tildelt én karma. Jeg mener vi skal lige have de helt ordinære og almindelige ekspertenbrugere til at uddele blomster - Vi andre kan ikke regnes for helt almindelige set i lyset af hvor meget vi bruger, går op i og bekymrer os om eksperten.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
16. januar 2004 - 07:10 #10
bredker - Karma vises ikke før der er givet minimum 3 tildelinger.
Avatar billede riversen Nybegynder
16. januar 2004 - 07:18 #11
nikolajdu: det har du ret i, men ikke desto mindre er der ingen grund til at tillade tomme kommentarer efter min mening
Avatar billede riversen Nybegynder
16. januar 2004 - 07:19 #12
men man kan jo tænke over det...
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
16. januar 2004 - 07:26 #13
Tror nu ikke det vil hjælpe noget som helst. Hvis nogle vil give dårlig karma så kan du jo bare fylde ud med 250 a´er...
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
16. januar 2004 - 07:26 #14
Nej se nu nuppede du pointene igen igen...
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
16. januar 2004 - 07:31 #15
Hvis det endeligt skulle batte noget så skal der navn på given karma
Avatar billede riversen Nybegynder
16. januar 2004 - 07:39 #16
coadmins kan vel få beføjelser til at slette useriøs karma, men jeg har heller ikke noget imod offentliggørelse af navne på karma... i det mindste bare overfor ejeren
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
16. januar 2004 - 07:42 #17
Hvis co-admins skulle adminstrere karma også så ville det blive et kææææææmpe arbejde og hvis nu nogen synes at jeg er den mest usympatiske mand set på jorden så må det jo stå for vedkommendes regning - Ingen andre vil være i stand til at tage den vurdering.

Dog kunne mand tænke sig at visse karma ting burde kunne slettes. F.eks hvis nogen postede mit telefon nr (ikke fordi det er svært at finde) eller andre personlige oplysninger jeg ikke har lyst til.
Avatar billede kenp Novice
16. januar 2004 - 08:12 #18
nikolajdu ->det er du da også ;) men jeg kunne forstille mig coadmin, med minus karma ;) de vader jo nok nogle stykker over tæerne *GG*
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
16. januar 2004 - 08:18 #19
Det kan ikke undgåes men omvendt så giver det jo også co-admins en endnu forpligtelse til at opføre sig så ingen misforstår eller bliver alt for vrede over tingenes tilstand. Det må jo så tages op som en udfordring.
Avatar billede arlet Juniormester
16. januar 2004 - 08:29 #20
Riversen -> Har sendt dig en mail om problemet
Avatar billede NanoQ Nybegynder
16. januar 2004 - 08:38 #21
På et niveau er det nødvendigt at coadmins kan "censurere" i karmatildelingerne. Det er muligt de ikke skal reagere, fordi en bruger tildeler karma på forkert grundlag. Men de SKAL kunne fjerne tildelinger, der er ledaget af en tekst der strider mod Ekspertens retningslinier:

2.2: Indlæg på Eksperten skal holdes i en sober tone. Nedsættende bemærkninger samt direkte personangreb eller injurier, det være sig mod firmaer eller privatpersoner, hører heller ikke hjemme på eksperten - og kan give anledning til deaktivering og sletning af indlæg.

Specielt så længe man anonymt kan smide en tilsvining via Karma'en.

Det leder mig så til næste anke. Jeg bryder mig generelt ikke om anonymitet ifbm. karmasystemet. Man bør kunne se hvem der har tildelt karma'en. Er man stor nok til at dømme andre, er man også stor nok til at stå frem ;)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
16. januar 2004 - 08:43 #22
Det kan jeg kun være enig i.
Avatar billede arlet Juniormester
16. januar 2004 - 08:48 #23
nikolajdu -> Har der været diskuteret "i toppen" ang. anonymitet i karmasystemet, inden det startede??

og er det noget man vil overveje??
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
16. januar 2004 - 08:53 #24
Vi vidste det var på vej men ikke at det blev anonymt. Jeg har smidt det på vores "wish-list"
Avatar billede eagleeye Praktikant
16. januar 2004 - 08:56 #25
Kommer der navn på så bliver der bare givet en masse "hævn" karma.

Jeg kunne let forstille mig en ICQ besked fra en tilfældig bruger:
Giv lige ham XXXX dårlig karma, han gav mig 0 og siger jeg er for vild....

Det er et svært valg, men på den anden side er det også let at gemme sig bag anonymiteten.

riversen hvis du vidste hvem det var ville du så give den bruger 0 i karma?
Avatar billede exp Juniormester
16. januar 2004 - 08:58 #26
Uden at kende riversens eksakte svar, har jeg sgu svært ved at tro det...
Avatar billede arlet Juniormester
16. januar 2004 - 09:02 #27
Svar fra 2 coadmins*S* Hvad kan man ønske mere.

eagleeye-> Du har en pointe der!!
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
16. januar 2004 - 09:08 #28
eagleeye - Tror nu ikke i den forbindelse der er nogen forskel på om det er navngivet eller ej. Dem der har lyst til at disse en bruger skal nok få gjort det ligegyldigt hvad. Som oftest behøver man kun læse et par linier for at finde ud af hvor kold luften er mellem brugere - Så om det står i et spørgsmål eller i karma systemet kan jeg ikke se den store forskel i.

Omvendt tror jeg meget mere så at flere betænker sig lidt inden de uddeler karma hvis der skal lægges ryg til.
Avatar billede exp Juniormester
16. januar 2004 - 09:13 #29
I agree...!
Avatar billede arlet Juniormester
16. januar 2004 - 09:19 #30
exp -> Der ligger noget til dig på icq
Avatar billede NanoQ Nybegynder
16. januar 2004 - 09:22 #31
"hvis du vidste hvem det var ville du så give den bruger 0 i karma?" <- naturligvis ville han det... og det ville jo også være helt korrekt, hvis "0-karmaen" er givet på et forkert grundlag. Det må da være dårlig karma at misbruge karmasystemet? :)
Avatar billede snowball Novice
16. januar 2004 - 10:41 #32
Jeg tror det med at man ikke skal kunne "hævne" sig er et væsentlig argument for at man kan afgive karma anonymt. Det har så sine fordele og ulemper, men sådan vil det jo være lige meget hvordan man gør det.

Jeg tror også at der er en del der vil afholde sig fra at uddele karma hvis man ikke kan være anonym - især hvis man vil uddele dårlig karma. Folk der har nosser nok til at stå ved den dårlige karma skal dog sikkert nok give den alligevel.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
16. januar 2004 - 10:50 #33
Jeg mener at så længe man kan tilsvine andre brugere i en anonym karmatildeling, bør der ikke være mulighed for at være anonym.
Avatar billede snowball Novice
16. januar 2004 - 11:05 #34
Jeg vil give dig ret i at muligheden for tilsvining er der, men er det nu også et reelt problem? Giv systemet en chance og lad os se hvordan det går. Folk brokker sig altid her på Eksperten når der kommer noget nyt - sådan har det være alle gange der er kommet en ny verion med nye muligheder, men efterhånden som folk har vænnet sig til det, så bliver de funktioner alligevel accepteret og brugt.

Hvis problemet med tilsvining reelt opstår, så må der jo gøres noget - f.eks. ved at CoAdmins kan fjerne de værste indlæg.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
16. januar 2004 - 11:08 #35
Anonymitet er så grundlæggende imod hvad jeg synes er godt, at jeg ikke på noget tidspunkt vil komme til at mene det er en god ide :)

Jeg er ikke imod karmasystemet. Jeg mener som udgangspunkt det er en udmærket idé. Jeg mener blot der er enkelte ting der ikke er helt godt gennemtænkte :)
Avatar billede riversen Nybegynder
16. januar 2004 - 11:43 #36
nikolajdu 16/01-2004 07:42:09: ja, det skal de have lov til, men det kræver dæleme en kommentar med på vejen
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
16. januar 2004 - 11:50 #37
riversen det kommer jo helt an på om man kan ignorere vedkommende eller hellere vil kaste sig ud i åben krig...
Avatar billede riversen Nybegynder
16. januar 2004 - 11:57 #38
eagleeye: 100 seriøst... nej, jeg ville ikke give 0 karma, som hævn. Hvis jeg havde løst til at svine folk til, tror jeg allerede jeg havde givet ird 0 i karma, men det er ikke tilfældet

nikolajdu: det mener jeg ikke... en kommentar er på sin plads til enhver tid... især ved negativ omtale.
Avatar billede riversen Nybegynder
16. januar 2004 - 11:58 #39
nanoq: jeg kan godt tilslutte mig din holdning i 10.50.54