Ved siden af at sende støjende musik og monologer med seriesnakkende værter bruger musikkanalen MTV en del tid på at undersøge, hvad de unge mennesker i deres målgruppe tænker på og drømmer om.
Udover at være guf for marketingsafdelingen hos producenter af læskedrikke og mobiltelefoner giver de store undersøgelser os andre et interessant indblik i en til tider uforståelig ungdomskultur.
Den seneste undersøgelse fra MTV indeholder således svar fra over 18.000 unge mellem 14 og 24 år fra i alt 16 lande. Deltagerlandene var så forskellige som England over Brasilien og Kina til lille Danmark.
Undersøgelsens fokus var de unges forbrug og holdning til teknologier som mobiltelefoner, internetsøgninger, chat, messenger og online fora. Og Danmark stikker ud.
For mens over 20 procent af de unge i undersøgelsen definerer sig selv om uforbeholdne teknologielskere, så placerer kun omkring to procent danske unge sig som medlemmer af den gruppe. I stedet er 35 procent af de unge, og hovedsageligt pigerne, i stedet i en gruppe, hvor teknologien blot er et redskab til andet. Det kan være at søge oplysninger, chatte eller skrive og læse blogs.
Teknologien er underordnet
I forhold til for 20 år siden er dagbogen måske skiftet ud med en blog eller et forum, fastnet telefonen med sms og flippermaskinen på den lokale grillbar med World of Warcraft - men behovet for kontakt og anerkendelse er ikke grundlæggende ændret.
Samtidig viser studiet, at mens sociale netværk online er sjove, opdager langt de fleste, at møder i den virkelige verden er mere interessant.
Online bliver i stedet brugt som et sted, hvor man kan prøve sig af over for politiske spørgsmål, sociale normer og endda det andet køn.
Unge er altså ikke, ifølge MTV, sære aliens med mobilen klistret til hovedet, men derimod at ungdommen dybest set er den samme - men at værktøjerne har ændret sig.
Kan du hamle op med en teenager?
Således har de unge i gennemsnit 41 venner, heraf er ni af dem er rene online-venner, som de aldrig har mødt, mens seks af dem betegnes som nære - et tal som ligger stabilt uanset land.
Deres omgangskreds kan også potentielt bliver stor, for i gennemsnit har de unge danskere 112 kontakter i telefonen, 56 på MSN Messenger og 38 venner gennem deres MySpace-side.
Og selvom du måske synes de kan bruge timevis foran pc’en, så besøger de i gennemsnit kun syv sider regelmæssigt.
De sider får 88 procent af de unge i øvrigt fra venner og bekendte, så husk at anbefale pcworld.dk til de yngre medlemmer af familien. Hvis du altså kan komme i kontakt med dem - ellers prøv med en sms.