Svært at sætte pris på GPRS

Der er en kæmpe forskel på priserne for GPRS-tjenester blandt de europæiske operatører. Det er usikkerheden omkring, hvad kunderne egentlig vil betale for data på mobilen, der har skabt forskellen.

Europas teleoperatører har svært ved at gennemskue, hvad 1 MB data hentet med GPRS er værd for kunderne. Siden begyndelsen af 2001 er GPRS-tjenester løbende blevet udrullet på de europæiske mobilnet, men på trods af stor opmærksomhed om muligheden for hurtig dataoverførsel på mobile enheder, er det endnu småt med både kunder og tjenester.

En af årsagerne er, at operatørerne har haft svært ved at finde en attraktiv prisstruktur, og uden priser, ingen markedsføring.

En undersøgelse af GPRS-priserne hos 23 europæiske teleselskaber fra investeringsbanken JPMorgan viser, at prisen for 1 MB varierer fra 11 kroner op til 74 kroner, og analysehuset Andersen Management International melder om europæiske GPRS-priser på op til 240 kroner pr. MB. Oven i dette kommer en urskov af forskellige oprettelsesgebyrer og abonnementspriser.

? De europæiske operatører famler lidt i blinde, når det gælder prisstrukturen for GPRS-tjenester. De priser, vi ser nu, er udgangspriser, for ingen ved rigtig, hvad GPRS skal koste. Jeg forventer ikke, at vi ser en endelig prisstruktur før om to år, siger teleanalytiker John Strand fra Strand Consult.

GPRS

GPRS (General Packet Radio System) blev indført på de danske mobilnet i starten af 2001 og er en overbygning til det eksisterende GSM-net. Med GPRS kan brugeren hente og sende data med hastigheder fra 56 til 114 kbit/s fra mobile enheder.
Prisleje omkring 20 kroner
På det danske marked udbyder Telia, Orange, TDC og Sonofon GPRS-tjenester, og selv om det danske marked har fundet et prisleje på omkring 20 kroner pr. MB, er problemstillingen velkendt.

? Lige nu er det en balancegang mellem, hvad markedet er villig til at betale, og hvad det koster os at levere tjenesten. Vi mangler på nuværende tidspunkt erfaringer med, hvordan den almene kunde opfatter GPRS, hvad de vil bruge det til, og hvor meget de vil betale, siger Peter Frølund, markedschef hos Orange, der indtil videre kun leverer GPRS- tjenester til sine erhvervskunder.

Et af problemerne i forhold til at beslutte prisen på GPRS har rod i spørgsmålet om, hvordan man kommunikerer om MB i stedet for minutter til kunderne.

Søren Rosengaard er konsulent hos Andersen Management International.

? Et spørgsmål, som operatørerne står over for, er, hvordan man markedsfører GPRS over for privatkunderne. Man kan ikke længere sige en krone for et minut som med almindelig telefoni, og det er ikke helt nok at sige 25 kroner pr. MB, for kunden vil ikke altid kende den præcise størrelse af det, de henter fra nettet, siger han.

Ny kommunikationsopgave

TDC arbejder på nuværende tidspunkt på at løse det problem. Mikkel Vinter, markedschef hos TDC mobil erhverv, vil dog ikke ud med de nærmere detaljer, men er opmærksom på udfordringen.

? Det er en ny måde at tælle på, og vi er bevidste om, at vi har en kommunikationsopgave foran os i forhold til kunderne. At tælle MB er ikke helt så hjemmevant som at tælle minutter, siger han.

Denne artikel stammer fra den trykte udgave af Computerworld




IT-JOB

Netcompany A/S

Test Specialist

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Generalist til PMO

SporingsGruppen ApS

Frontend-udvikler
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere