Nokia indrømmer fejl i telefoner

Nokia indrømmer, at der i en periode har været fejl i displayet på flere af koncernens mobiltelefoner. Tyske medier har igennem flere uger kritiseret Nokia for at have generelle kvalitetsproblemer, men det afviser Nokia.

Verdens største producent af mobiltelefoner, Nokia, har et generelt kvalitetsproblem.

Det budskab har igennem de seneste uger lydt igen og igen i specielt de tyske medier, der har meldt om fejlrater på op til 70 procent på Nokias mobiltelefoner.

Fejlene har især ramt modellerne 8210 og topsælgerne 3310 og 3330, hvor displayet går ud efter nogen tids brug. Fejlen berører ikke telefonens andre funktioner og løses ved at udskifte displayet.

Den negative omtale af Nokia kulminerede tirsdag, da en analytiker over for nyhedstjenesten Bloomberg forudså, at kvalitetsproblemerne ville koste den finske koncern 150 millioner euro (1,1 milliarder kroner) i kvartalet og dermed kraftigt påvirke bundlinjen i virksomhedens regnskab.

Voldsomt overdrevne

Tirsdag aften lod Nokia endelig høre fra sig med meldingen om, at de omtalte kvalitetsproblemer var voldsomt overdrevne.

- I begyndelsen af 2002 opdagede Nokia et kvalitetsproblem med komponenterne fra en af display-leverandørerne. Nokia indstillede omgående brugen af den fejlramte komponent og erstattede den med komponenter fra andre leverandører. Problemet blev løst i februar, skriver Nokia i en pressemeddelelse.

Koncernen forsøger at dysse omfanget af problemerne ned og skriver, at fejlene kun har ramt et mindre antal mobiltelefoner produceret i perioden fra oktober sidste år til januar i år.

- I forhold til Nokias samlede salgsvolumen er andelen af fejlramte telefoner marginal, skriver Nokia.

Slut med at forsikre Nokia

Alligevel fortæller koncernen, at fejlramte telefoner "indtil videre" er fundet i Skandinavien, Tyskland, Australien og USA.

Alle udgifter til reparationer betales ifølge Nokia af den leverandør, der oprindeligt var skyld i fejlen, og derfor koster problemerne kun virksomheden ganske få finmark.

Den tyske erhvervsavis Handelsblatt ser mere alvorligt på sagen. Avisen citerer både forhandlere, mobiloperatører og forsikringsselskaber for klager over Nokia-mobiltelefonerne.

Et forsikringsselskab, der forsikrer mobiltelefoner mod fejl og tyveri, vil ikke længere vide af Nokia-telefoner, fordi skadekvoten lå på 192 procent. Det betyder, at selskabet betaler 92 procent flere penge tilbage i erstatning, end det får ind i forsikringspræmie på telefonerne.

Nokia er i defensiven og siger til vort svenske søstermagasin Computer Sweden:

- Alle, som følger med i denne branche i mere end fem minutter og tænker sig om i mere end to sekunder, vil vide, at producenter med fejl i 70 procent af telefonerne omgående vil ryge ud af markedet, siger Nokia-talsmanden Tapio Hedman.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere