"Danmark er et af verdens mest innovative lande. Vi har tusindvis af kilometer badestrand og næsten ingen kriminalitet."
Sådan lyder nogle af argumenterne i en ny charmeoffensiven, Erhvervsministeriet kører for at overbevise udenlandske IT-eksperter, biotek-kyndige og andre højtuddannede fagfolk om, at Danmark er værd at emigrere til.
IT-brancheforeningen i Danmark krydser fingre for, at kampagnen vil batte.
En dugfrisk undersøgelse blandt foreningens 700 medlemmer viser nemlig, at 23 procent af IT-virksomhederne har opgaver, som de må opgive at løse på grund af mangel på den rette arbejdskraft.
Samtidig vælger en del danske højtuddannede at gøre karriere i udlandet.
Direktør i IT-brancheforeningen, Jakob Lyngsø, hilser derfor charmeoffensiven velkommen.
- Den vil nok primært have en reklameværdi for Danmark som et højteknologisk land. Det er ikke sådan, at jeg tror, at flere tusinde eksperter vil stå i kø i lufthavnen. Men det er rigtigt, at vi manifesterer os i koret internationalt, siger Jakob Lyngsø.
Han påpeger, at det også kræver en ekstra indsats at tiltrække eksperter til et ikke-engelsksproget land.
Million-investering
Økonomi- og Erhvervsministeriet har udviklet og lanceret sitet workindenmark.dk om landets fortræffeligheder og med fakta om levevilkårene. I det internationale naturvidenskabelige tidsskrift Nature optræder videnskabsminister Helge Sander i et helsides indlæg (pdf-fil) med overskriften "Welcome to Denmark".
Erhvervsministeriets projektleder bag workindenmark.dk, konsulent Birte Ougaard, oplyser, at informationsindsatsen for Danmark er en investering i omegnen af et par millioner kroner.
- Årsagen til kampagnen er, at danske virksomheder har brug for højtkvalificeret udenlandsk arbejdskraft. Vi er i skarp konkurrence med andre lande om dygtige vidensmedarbejdere, så derfor må vi gøre noget for at gøre opmærksom på Danmark, siger Birte Ougaard.
Udlændinge kan gøde innovation
En tidligere undersøgelse blandt udlændinge, der har valgt at gøre karriere i Danmark, viste blandt andet, at vejen hertil var snørklet og besværlig. Derimod var der tilfredshed med det nye hjemland, når de først var kommet hertil og faldet til.
Hvordan effekten bliver af kom-til-Danmark-kampagnen, er endnu uvist. Men i Erhvervsministeriet håber man, at det vil tiltrække mange kloge hoveder.
- Vi kan ikke skaffe al arbejdskraft selv, og vi vil foregribe endnu større flaskehalse. Danmark har også brug for udenlandsk arbejdskraft til at bidrage med fornyelse, inspiration og innovation, forklarer Birte Ougaard.
Relevante links om Danmark for udlændinge:
workindenmark.dk
settingup.dk
http://www.ciriusonline.dk/eng/?Id=421" target="_new">Ciriusonline.dk
denmark.dk