Du bliver overvåget! Du bliver fyret og stemplet som pervers! Din familie forlader dig, og politiet kommer for at arrestere dig!
Det lyder som et mareridt, men er i virkeligheden blot et lille udpluk af online-reklamebudskaberne for programmerne Internet Eraser og Evidence Eliminator, som virksomhederne Robin Hood Software fra England og Giant Internet, USA, står bag.
Programmerne lover at slette de spor som brug af internet efterlader på computeren, for eksempel surf på pornografiske sider.
? Jeg har simpelthen aldrig set noget, der i den grad spiller på frygt. Kommunikationen er aggressiv, truende og med det meget klare budskab, at vi ved, hvem du er.
Det siger Michael Chabert, administrerende direktør for online-reklamebureauet Dayrates i København. Han er samtidig forfatter til bogen E-marketing.
Den elektriske stol
Produkternes annonceringer gør deres bedste - eller værste - for at overbevise surferne om, at deres liv bliver ødelagt, hvis produkterne ikke straks installeres. Ifølge dansk markedsføringslov er det ulovligt at tale til folks frygt, når der skal sælges varer, og annoncerne har chokeret flere branchefolk.
I annoncerne for Evidence Eliminator gøres blandt andet brug af en lidet appetitlig animation, der viser en mand udhængt som pervers og derefter dræbt i den elektriske stol. En anden annonce bruger surferens egen computer som skræmme-redskab. Her dukker et pop-up vindue med computerens IP-adresse op sammen med beskeden om, at brugeren er under overvågning, og at der allerede eksisterer en fil på vedkommende.
På Evidence Eliminators hovedside tilbydes et link til ?virkelig hardcore? materiale efterfulgt af en advarsel om, at et klik på linket kan føre til utænkelige konsekvenser for brugeren, hvis de ikke downloader programmet.
Lars Stoltze er partner i advokatselskabet Eversheds og forfatter til bogen Internet Ret. Han er ikke i tvivl om, at annoncerne er i strid med markedsføringsloven.
? Det er frygtmarkedsføring, hvor man motiverer folk til køb på en måde, der er direkte i strid med loven, siger han.
Ifølge ham overtræder skræmme-taktikken lovens paragraf 1 om god markedsføringsskik, og at fortælle almindelige brugere, der har kigget på mindre stuerene sider, at de er under overvågning, er misvisende, og derfor i strid med lovens paragraf 2.
Svært at skabe sag
Forbrugerstyrelsen ønsker ikke at kommentere de konkrete annoncer, da der ikke er oprettet en sag, og afsendervirksomhederne ikke har haft mulighed for at forsvare sig.
Fuldmægtig Malene Winter bekræfter dog, at det er ulovligt at bruge frygt og misvisende oplysninger i reklamer. Ifølge hende er det svært at bringe afsendere af internationale online-annoncer til ansvar, selv om de bryder loven. Det er nemlig ikke nok at bevise, at produktet sælges til danske forbrugere.
Det skal bevises, at markedsføringen henvender sig til danske forbrugere for eksempel ved at bruge det danske sprog. Det er ikke gældende for annoncerne fra Giant Internet og Robin Hood Software.
På trods af gentagne henvendelser har det ikke været muligt at få en kommentar fra de to virksomheder. Siden henvendelserne har det ikke været muligt at komme ind på siderne fra Robin Hood Software.
Det er ikke kun i Danmark, at der er kig på skræk-annoncerne. Ifølge en artikel på wired.com har også det amerikanske Federal Trade Commission kig på de misvisende reklamer.
Denne artikel stammer fra den trykte udgave af Computerworld