Teleselskaber afkræves svar om nummerflytning

Telestyrelsen forlanger nu en udtømmende forklaring på, hvorfor det ikke kan lade sig gøre at flytte sit mobiltelefonnummer til et andet selskab uden store forsinkelser. Teleselskaberne skal svare senest på mandag.

Efter længere tids polemik med teleselskaberne kræver Telestyrelsen nu en endelig forklaring på, hvorfor det skal være så besværligt for forbrugerne at flytte et mobilnummer fra et selskab til et andet.

Senest på mandag klokken 10 skal Telestyrelsen have svar fra de 10 mobiloperatører.

Teleselskaberne er forpligtet til at sikre, at enhver mobilkunde frit kan råde over sit eget telefonnummer og flytte det rundt mellem de enkelte selskaber.

Nummerflytningen kan godt lade sig gøre, men hidtil kun med meget voldsomme forsinkelser.

Operatørerne har tidligere beklaget sig over, at det er en meget kompliceret proces at overflytte et telefonnummer til et konkurrerende selskab.

Allerede forsinket en gang

Som udgangspunkt skulle nummerflytningen have været mulig siden 1. januar 2001, men branchen fik overtalt politikerne til at skubbe fristen til den 1. juli sidste år. Så skulle det til gengæld være muligt at opnå en perfekt teknisk løsning, lovede teleselskaberne dengang.

I december lovede Telekommunikationsindustrien, der er en brancheorganisation for teleselskaberne, at medlemmerne nu havde fundet fejlene i systemet, og at de senest ville være løst i midten af januar.

Den frist er nu overskredet, men alligevel står i tusindvis af mobilkunder i kø for at få flyttet deres telefonnummer.

FAKTA:

Disse selskaber skal svare Telestyrelsen inden på mandag:
? Telia
? TDC
? Telmore
? Song Networks
? Dublyooh (TelePassport)
? Tiscali
? Debitel
? Sonofon
? Orange
? Tele2


Telestyrelsen har derfor i dag, torsdag, faxet et fire sider langt brev til de 10 operatører, og budskabet er klart: Se at overholde loven og få nummerflytningen til at virke!

I brevet forlanger styrelsen besked om følgende forhold for hvert enkelt selskab:

● Hvor mange bestillinger om nummerflytning (hvor selskabet skal afgive et nummer til et andet), der endnu ikke er færdigbehandlet af selskabet.

● Hvor mange bestillinger om nummerflytning, der endnu ikke er færdigbehandlet af selskabet, fordelt på de selskaber, der skal modtage numrene.

● Hvor mange af disse bestillinger, der er modtaget før den 13. januar.

● Hvor mange af disse bestillinger, der er modtaget før den 3. januar.

● Hvor mange af disse bestillinger, der er modtaget før den 23. december sidste år.

● Derudover forlanges en redegørelse for, hvorfor det ikke er muligt at flytte numrene inden for tidsfristerne.

● Og en redegørelse for, hvad selskabet har tænkt sig at gøre for at løse problemet.

● Og endelig en tidsplan for, hvornår problemerne kan ventes at være endegyldigt løst.

Relevant link

Telestyrelsens brev til mobilselskaberne




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere