Engang var kørekort noget, man tog for at lære at køre bil. Så indførte folkeskolen førerbevis til symaskiner. Computerens komme skabte pc-kørekortet. Nu er der et personligt kompetencekørekort på vej. Med det kan man dokumentere, at man kan og vil udvikle sig som menneske i en retning, der er positiv for arbejdspladsen.
Idéen er opstået i et samarbejde mellem Kompetencerådet, Danmarks Pædagogiske Universitet og fagforeningen HK. Projektmedarbejder Henrik Gils i HK Odense Uddannelsescenter er blandt "bagmændene".
- Flere og flere arbejdsgivere og ledere taler om vigtigheden af de personlige kompetencer. Der er også skrevet metervis af bøger og rapporter om emnet. Men der er hidtil ingen, der har gjort den viden operationel - altså konkretiseret, hvad ord som koordinationsevne betyder, og hvordan man skal handle for at udvise koordinationsevne, siger Henrik Gils.
Parterne bag projektet har lavet en ordliste over alle de betegnelser, floskler og tillægsord, som medarbejdere og jobsøgere skal forholde sig til.
Hvert ord er forsøgt defineret mere konkret ved at pege på, hvilke handlinger der afspejler, at man eksempelvis har koordinationsevne.
På et informationsmøde for nylig blev det personlige kørekort præsenteret for en række offentlige og private arbejdspladser i Danmark. Et jysk IT-firma overvejer at deltage i et pilotprojekt.
Pilotvirksomhederne tester i løbet af foråret de seks måneders forløb, der kan føre til et personligt kompetencekørekort - hvis man består.
Den enkelte virksomhed vælger fem til otte personlige kompetencer, som de vil styrke blandt medarbejderne for at understøtte virksomhedens strategi. Herefter afholdes der løbende individuelle medarbejderudviklings-samtaler, hvor lederen og medarbejderen kan diskutere konkret, hvilke sider man kan arbejde på at styrke, og hvordan det kan gøres.
Selve målingerne af de personlige kompetencer består i subjektive vurderinger foretaget både af medarbejderen selv og af vedkommendes leder.
Og hvis du er i tvivl om, hvor store dine koordinationsevner er, så er nogle af de handlinger, der afspejles at læse her: har overblik, er systematisk, kan se sammenhænge i flere led, har en evne til at styre processer, kan se hvilke resssourcer der skal bruges og bruge dem, få information fra kolleger, motivere kolleger, være lyttende.
Relevante links:
Kompetencerådet.
Beskrivelse af forskningsprogram om kompetenceudvikling på Danmarks Pædagogiske Universitet.
Artikel om det personlige kompetencekørekort i HK-magasinet Delta.