"Der er stor risiko for, at jeg bliver fyret på grund af nedskæringer". Sådan svarer næsten hver fjerde, når de vurderer deres jobsituation her og nu i Computerworld Onlines barometerundersøgelse.
I faktiske tal spøger fyringsrisikoen hos ialt 1127 af 4459 læsere med job. 622 andre af IT-nyhedslæserne lever med en anden og mere konkret bekymring - nemlig hvordan og hvornår de finder et job.
Sidste års mange fyringsrunder og konkurser i IT- og telebranchen ikke mindst har således sat sine spor i bevidstheden hos danske IT-ansatte.
Disse bange anelser om, at man ikke nødvendigvis sidder sikkert i sadlen, hvis arbejdspladsens indtjening går den forkerte vej, koster i sig selv tab.
Sådan vurderer formanden for netværket af Personalechefer i Danmark, Kim Staack Nielsen.
- Når tilstanden i virksomheden optager og påvirker folk, falder produktivititeten. En medarbejder i en kriseberørt branche som IT-branchen vil måske kunne se røgen, men ikke hvor det brænder henne. Han vil spørge sig selv, om det er under hans stol, det brænder, siger Kim Staack Nielsen.
Som formand for PID med 870 danske virksomheder som medlemmer har han en bred kontakt til personalechefer rundt om i Danmark.
Duer ikke at lade som ingenting
Kim Staack Nielsen forklarer, at produktivitetnedgangen sker, fordi de vigtige samtaleemner i virksomheden ikke er de væsentlige, nemlig kunder og forretningsudvikling. I stedet kommer især de uformelle samtaler til at handle om situationen i virksomheden.
Løsningen for ledelsen er dog ikke blot at forsøge at kvæle denne diskussion på arbejdspladsen, mener Kim Staack Nielsen.
- Det er ligesom med alkoholisme - det nytter ikke noget med fortrængning. Hvis en IT-virksomhed er på et marked, der forandrer sig, er den nødt til at acceptere tilstanden for at kunne arbejde sig ud af den, siger han.
Ifølge Kim Staacks Nielsens erfaringer kan gevinsten - ved forholde sig åben i en kritisk tid - blive bedre produkter og resultater i kraft af et intenst fokus.
Chefen bange for at melde ud
En anden typisk konsekvens af fyringsspøgelser på gangene i en virksomhed er, at især de dygtigste og mest uundværlige medarbejdere reagerer ved at spejde efter nye, mere fremtidssikrede græsgange. Dette styrker selvsagt ikke virksomhedens overlevelsesevne.
Derfor er ledelsen i krisetruede virksomheder ofte tilbageholdende med at melde ud til sine medarbejdere, at det går trægt. Men det er en farlig strategi, mener Kim Staack Nielsen. Medarbejderne får alligevel færten.
- Jo længere tid fyringsspøgelset huserer, jo værre. Det bedste middel mod frygten for det ukendte er kommunikation. Det er væsentlig at drage konsekvenser hurtigst muligt for at få ren luft på kontorerne. Hvis der skal fyres 20 ud af 100 medarbejderne, så gør det, anbefaler formanden for PID.
Med en klar kommunikation kan ledelsen gøre det klart for medarbejderne, hvor stort spøgelset eventuelt er og på hvilke områder. Ved hjælp af for eksempel medarbejdersamtaler kan en leder arbejde på at fastholde sine uundværlige nøglemedarbejdere ved at signalere, at ledelsen i den grad satser på dem.
Finde guld i de ansatte
Hos medarbejderne kan der også findes kærkomne, uopdagede skatte, mener Kim Staack Nielsen.
- Uden større investeringer kan en virksomhed forbedre sin konkurrencesituation ved at forstå, hvad hver enkelt medarbejder indeholder, siger han.
Det handler om fænomener som usynlig eller tavs viden og skyggekvalifikationer. Kim Staack Nielsen nævner et eksempel fra værktøjskæden Harald Nyborg.
Her har en lagermedarbejder udviklet selskabets IT-system. Han viste sig nemlig at have beskæftiget sig med IT i sin fritid gennem mange år. Virksomheden undgik at skulle ud og købe den ekspertise.