Leverandører medfinansierer 3G

En IT-gigant som IBM tilbyder de trængte mobilselskaber at hjælpe med noget af finansieringen af de kommende tredje generations mobilnet. Alligevel må brugerne belave sig på, at de nye mobile tilbud vil komme langsommere og i mindre portioner end hidtil ventet.

Det store spørgsmål, som skal løses, før de strålende visioner om næste generation af mobilteknologi kan blive virkelighed, er finansieringen. Mobilselskaberne er stort set uden undtagelse i dyb gæld efter diverse opkøb og fusioner og efter at have budt hinanden op på auktioner over licenserne til at drive de kommende såkaldte tredje generationsnet (3G).

I Computerworld Teknik & Net beskæftiger vi os for det meste udelukkende med de teknologiske aspekter af udviklingen, men i dette tilfælde ser finansieringsaspektet ud til at skulle afgøre, hvor meget ny teknologi vi får og i hvilket tempo.

Nu kommer der så en slags svar på, hvor nogle af de 260 milliarder dollars svarende til små 2,2 billioner kroner, som investeringerne i de kommende mobilnet er beregnet til at ville koste, skal komme fra: IBM melder som det første store selskab ud, at det godt vil være med til at finansiere mobilprojekter.

? Det bliver en stor opgave at skabe fuldt integrerede trådløse datanetværk, og det bliver dyrt. Vi erkender, at hjælp til finansiering kan blive afgørende for handler på dette område. IBM driver allerede en leasingforretning, som udgør fire procent af selskabets omsætning, siger vicedirektør Simon Dyson fra IBM?s kommunikationssektor.
Simon Dyson mener, at leasingaftaler på fem, syv eller ti år alt efter forholdene.

IBM?s engagement i mobilsystemer er steget i takt med, at de trådløse teknologier mere skal overføre data end tale.

3G kommer sent

? Det trådløse område bliver fuldstændigt ændret, fordi transport af data nu er hovedsagen. Det er den bevægelse, der er i gang fra taletelefoni mod data, som gør IBM relevant inden for det trådløse område med vores kunnen inden for systemintegration, siger Simon Dyson.

Samtidig forventer selskabet, at mobilselskaberne vil have voksende behov for IT-teknologier som business intelligence.

? Spillet er ændret, så det nu ikke længere så meget handler om at skaffe mange kunder, men om at få fat i kunder, der kan give indtjening. Derfor er systemer, der kan identificere disse kunder en fundamental del af de kommende teknologier, siger Simon Dyson.

Men finansiering fra store selskaber som IBM kan ikke alene skabe grundlaget for tredje mobilgeneration. En analytiker som Neil Ward-Dutton fra Ovum forudser, at teleselskaberne vil etablere de nye mobiltjenester i den hastighed, som de er forpligtet til af licenskravene, men ikke hurtigere.

? 3G vil blive forsinket, og det vil komme til at skuffe mange mennesker. Brugerne kommer ikke til at få adgang til 2 Mbit/s uden for lukkede laboratorie-miljøer de første mange år, siger han.

Skal tjene nu

IBM?s rolle vil blive at hjælpe teleselskaberne med at forstå forretningsmulighederne i de nye integrerede trådløse datanet, mener vicedirektør Jin Lee fra forretningsudviklingsdelen af IBM?s kommunikationssektor.

? Det er afgørende, at selskaberne tjener penge, også inden de fuldt færdige tredje generations net står klar. De er nødt til at introducere tjenester, der integrerer både taletelefoni, som vi kender det, og SMS. Når vi taler om profitable kunder kan det også være teenagere, der kommer til at stå for en stor del af de 12 milliarder dollars, der vil blive tjent på SMS?er i år, siger han.

På erhvervsområdet regner IBM med, at kommunikationen mellem virksomheder og de ansatte vil blive trådløs først. Virksomhederne vil ønske, at medarbejderne har opdateret information til rådighed, hvor de end er. Senere vil virksomhederne begynde at kommunikere indbyrdes/business to business.

Det er for at være med til at udvikle de nye mobiltjenester, at IBM de sidste to år har åbnet to mobilcentre i Helsingfors og i Zürich samt tilføjet området til selskabets udviklingslaboratorium i La Gaude ved Nice i Sydfrankrig.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere