Familiebil er ny lademester: Strøm til 400 kilometer på 18 minutter /
Den design-drevne familiebil fra Hyundai er blevet lidt skarpere. Små tre år efter introduktionen og kåringen som ’Årets Bil i Danmark 2022’ er den sydkoreanske bilproducent klar med en revision, hvor særligt rækkevidde og ladeevner er forbedrede.
Hvor bilen ved sin introduktion enten kunne byde på batterier på 58 eller 72 kWh, svarende til henholdsvis 384 og 485 kilometers rækkevidde efter WLTP-målemetoden, løftes kapaciteterne til 63 og 84 kWh, hvilket omsættes til rækkevidder på henholdsvis 440 og 570 kilometer.
Mest bemærkelsesværdigt bliver, at 800 volts ladesystemet nu kan klare halvanden gange mere strøm, op til 350 kW, hvilket gør at opladningen fra 10-80 procent klares på 18 minutter. Hidtil har markedets hurtigst ladende elbil, Xpeng G9, kunne tage imod 320 kW.
Det betyder, at Ioniq 5 med det større batteri kan tage imod strøm til knap 400 WLTP-kilometer i det korte tidsrum.
Bilen bevarer sit futuristiske udtryk, men vil kunne kendes på detaljer såsom mere aerodynamiske kofangere, samt et nyt ’N’ udstyrsniveau, hvor opsætning og interiør er noget mere sportspræget.
Prismæssigt holder Hyundai fast i de nuværende niveauer, med en introduktionspris på 324.999 kroner for det lille batteri og 349.999 kroner for modellen med det store batteri.
Den nye lademester får dansk debut 7. september 2024 hos landets Hyundai forhandlere.
Nu kan den ultimative hybrid-pc købes
Om det er vægelsind eller bare et ønske om at skabe den mest fleksible hybrid-enhed der har foranlediget Lenovo til at fremvise ’ThinkBook Plus G5 Hybrid’ ved årets CES-messe vides ikke.
Realiteten er dog, at selskabet nu sender sin ultimative hybrid-enhed ud i handlen i sit kinesiske hjemland.
Her bydes på reelt set to enheder: En ’Hybrid Tab’ – en 14” Android-tablet med 2.8K Oled skærm, 12 gigabyte hukommelse og 256 gigabyte lagerplads, som også kan bijobbe som skærm til ’Hybrid Station’.
Stationen er så en Windows 11 pc med Intel Core Ultra 7 155H processor, 32 gigabyte hukommelse og en terabyte lager.
Samlet set har de to systemer 113 Wh batteri – mere end nogen bærbar nogensinde, da luftfartsselskaber sikkerhedsregler banlyser mere end 100 Wh batteri i en enkel enhed.
Enhedens debutpris lyder på 15.999 kinesiske yuan, svarende til knap 15.000 kroner.