I september blev det kinesiske elbilmærke Xpeng ramt af et server-nedbrud, der sendte selskabets app i sort og betød, at flere bilejere ikke kunne starte deres biler.
Det skriver Jyllands-Posten.
Forklaringen er, at mange Xpeng-ejere bruger bilfirmaets app som nøgle i stedet for den fysiske nøgle, som også følger med bilen.
Ifølge avisen oplevede en dansk Xpeng-ejer eksempelvis, at han ikke kun starte sin bil, da han ankom med færgen fra Sjællands Odde til Aarhus, mens andre ikke kunne komme hjem fra arbejde eller strandede på Bilkas parkeringsplads.
De danske bilejeres interessorganisation, FDM, advarer om at tendensen, hvor den fysiske nøgle bliver erstattet med en app betyder, at danske bilejere i dag er mere udsatte end tidligere, hvis der eksempelvis opstår it-nedbrud.
“Vi er blevet enormt sårbare med alle de her løsninger, som rent faktisk skal være med til at gøre det meget mere bekvemt og simpelt for os,” siger Lone Otto, områdechef for teknisk rådgivning hos FDM til Jyllands-Posten.