En af elbilernes tilbagevendende udfordringer er den hast, med hvilken der kan lades op på langfart. En tur til sydligere himmelstrøg kan hurtigere blive ekstra lang, hvis der skal indlejres mange halve og hele timers pitstop for at lade op undervejs.
Denne ventetid minimeres dog til det yderste hos kinesiske XPeng, som denne måned løfter sløret for ’G9’ en knap 4,9 meter fuldvoksen SUV, der sætter ny rekord for, hvor hurtig en elbil kan oplades.
Xpeng G9 er nemlig født ovenpå en ambitiøs 800 volts platform, hvor det 98 kWh store batteri (på ’Long Range’ samt ’Performance’ modellerne) kan ræse fra 10 til 80 procent på 20 minutter.
Da rækkevidden på Long Range modellen er på 570 kilometer efter WLTP-normen (520 km i Performance), svarer det altså til, at der hældes omkring 400 kilometer på tanken på 20 minutter. Long Range modellen har 313 hestekræfter, Performance modellen får en ekstrem motor på forakslen, så den samlede ydelse løftes til 550 hestekræfter - nok til at katapultere bilen frem til 100 i timen på under fire sekunder.
Den billigste model ’Standard Range’ med 470 km rækkevidde må nøjes med 260 kW lynladning, som ligeledes klarer 10 til 80 procent disciplinen på 20 minutter.
Bedriften kræver dog ladestandere, der kan følge med, da der trækkes hele 300 kW fra stikkontakten. Her skal brugerne altså bero på de enkelte 300 og 350 kW ladestandere, der i dag findes langs de danske veje.
Xpengs platform er dog i stand til at klare endnu flere elektroner på en gang. I hjemlandet Kina er G9 i stand til at lade med op til 480 kW via selskabets egendesignede 500 kW ladestationer - det kvitteres med 10-80 procents opladning på bare 15 minutter.
Store, lækre størrelser
Xpeng G9 lander i et felt, hvor mange mægtige producenter som Mercedes, BMW og Audi aller byder ind med elbiler med deres respektive EQE SUV, iX og Q8 E-tron. Dertil kommer nye konkurrenter såsom Tesla Tesla Model X, Polestar 3 og BYD Tang.
Xpeng G9 er dog klart billigst i det felt med priser fra 479.900 kroner.
Selvom Xpeng underbyder konkurrenterne, bydes der på en nydelig og rummelig kabine til fem personer, mens der kan sluges op til 660 liter bagage bagpå. Fire af pladserne har både massage, varme og ventilation.
Inde i G9 finder man hele tre skærme op foran, en med instrumentbrættet, samt to store 15” infotainment-skærmen, hvoraf den ene er blændet, så den kun kan ses af forsæde passageren.
Samtidig kan bilerne trække op til 1.500 kilo og der tilbydes V2L, hvor der kan trækkes strøm nok til en grill eller endda til at sjatlade en anden elbil.
Skarpe priser og lang garanti
Xpeng G9 kan forudbestilles allerede nu med leverancer fra en gang i september 2023. Forudbestilte modeller får to års ekstra garanti med i handlen, så der sammenlagt dækkes syv år og 160.000 i stedet for fem år og 120.000 kilometer. Dertil inkluderer Xpeng en skræddersyet madras, som kan forvandle bagsædepladsen til sovekupé, når disse slås ned.
Standard Range starter ved 479.900 kroner, mens Long Range debuterer ved 549.900 kroner. Performance-modellen skal der slippes yderlige 50.000 kroner for.
En Premium-pakke til 40.000 kroner inkluderer massage-funktioner i fire sæder samt et 22 højttalers lydanlæg fra de danske lydspecialister fra Dynaudio og andet luksus-udstyr.