Artikel top billede

(Foto: Polestar PR)

Første kig: Polestar 3 er beviset på at man kan slippe godt fra at oversætte kinesisk til skandi-cool

Første kig på Polestar 3. Når kinesisk sport og luksus møder skandinavisk design, sker der spændende ting og sager.

Når man træder ind på det svensk-kinesisk bilmærke showroom i indre København mødes man af rå vægge, designerlys og udpræget minimalisme.

”Det er sådan, Polestar vil have det,” fortæller landedirektør Henrik Bang til Computerworld.

Han påpeger samtidig, at her vil man ikke se en eneste potteplante - ligesom det er tilfældet på et museum for moderne kunst.

Det er stilen hos bilselskabet Polestar, som er spundet ud af svenske Volvos performance-afdeling. Her skal være køligt og nærmest goldt og monokromt – en kinesisk fortolkning af skandi-cool minimalisme.

Designdiktaterne efterleves da også i den bil, der netop er landet på showroomet mest fremtrædende plads.

Her viser selskabet, hvordan en luksus-performancebil skal se ud: Polestar 3.

Computerworld er i nærkontakt med den svensk-kinesiske kreation.

Den første rigtige Polestar

Polestar 3 er den første ægte Polestar – forstået på den måde, at Polestar 1 og 2 begge har taget udgangspunkt i Volvo-koncepter, da de blev til.

Polestar 1 var endda en hybrid, hvor mærket siden har forsvoret alt andet en eldrift.

Polestar 3 er der, hvor Polestar gerne vil være designmæssigt – som et selvstændigt brand hvor performance, luksus og skandinavisk flair mødes.

Den nye Polestar 3 kan dog heller ikke løbe fra sin Volvo-rødder, da den kommer til at dele platform med den større og mere praktisk orienterede EX90.

Polestar 3 er dog tydeligvis positioneret, som den kække bil blandt de to - og i den øvrige klasse af voluminøse SUV’er på næsten fem meter.

Det skyldes ikke, at den er særligt larmende i sit udtryk, men at bilen virker nærmest sænket, fordi taglinjen er så lav og fælgene går op til 22 tommer.

Samtidig bydes på flere minimalistiske og skarpt skårne linjer, der trækker indtrykket mere mod det elegante end det vulgære.

Svær performance

Performance er i selskabets DNA, hvilket Polestar minder om gentagne gange under præsentationen.

Den har da skam også noget at have det i. Grundpakken har 480 hestekræfter, omkring 900 Nm og firhjulstræk, hvilket er nok til at sikre nul til 100 disciplinen klares på fem sekunder.

Performance-pakken byder dog på lidt mere nørdede detaljer såsom 50:50 vægtfordeling, torque vectoring, adaptive støddæmpere, dedikerede Pirelli-dæk på smedede alu-fælge i et staggered setup, som bør få amatører af hurtige biler til at kigge en ekstra gang.

Al den slags er nok også nødvendigt, for ellers bliver man nok uvenligt mindet om, at man har at gøre med 2,6 tons premium-SUV, hver gang man kører for hurtig igennem nogle S-kurver.

Man får til gengæld også et enormt stort batteri med i handlen: Med 107 kWh brugbart batteri matcher det Mercedes EQS-serien eller BMW’s iX-serie, der begge tilbyder nogle af de største batterier, der findes på markedet i dag.

Både BMW og Mercedes kan dog klemme op til 630 kilometers WLTP-rækkevidde ud deres tilmed større SUV’er, mens Polestar 3 forventes at lande tættere på de 600 kilometer.

Polestar 3 opererer dog ikke med en grundmodel med baghjulstræk, hvor en tilsvarende Mercedes EQS med firehjulstræk kommer under de 600 kilometer.

BMW iX xDrive50 kan Polestar dog ikke matche, da den kommer længere på literen, leverer flere kræfter og endda gør det med et lidt mindre batteri i en større bil.

Henrik Bang minder her Computerworld om, at Polestar 2 også alene debuterede med dobbelt motor, og at versioner med enkel motor og længere rækkevidde først kom senere. Så kan man læse i det, hvad man vil.

Polestar glimrer dog ved at være kvik ved ladestanderen ved at kunne sluge op til 250 kW strøm, så 10 til 80 procents opladning kan klares på en halv time.

Snedig på sigt

Tech sælger, og det gælder nu også biler, som i stigende grad bliver smartphones på hjul.

Det ses endda ganske tydeligt i Polestar 3, hvor bilens system med en stor 14,5” skærm er bygget ovenpå Android Automotive, Googles dedikerede styresystem til biler.

Det betyder, at man som fører får jævnlige opdateringer til systemet, mens man tilmed får en åben app-butik, som tredjeparter kan udvikle apps til.

Dertil kommer fine tech-detaljer såsom muligheden for at få et avanceret B&W lydanlæg med 25 højttalere (heraf flere bygget ind i selve hovedstøtten) og matrix-LED med 1,3 millioner individuelle lyszoner.

Hvad der er mere uvist, er i hvilket omfang bilen bliver selvkørende.

Level 2 autonom kørsel, også kendt som køreassistenter er der masser af, men med et tilkøb af ’Pilot’-pakken giver Lidar og anden hardware, der gør bilen i stand til at levere eventuel Level 3 autonom kørsel, hvor føreren vil kunne tage sig til andre ting end at køre bil, under de rette forhold.

Pilot-pakken koster 60.000 kroner og kan først leveres i 2025, men Polestar kan på nuværende tidspunkt ikke garantere, at Level 3 bliver tilgængeligt sammen med pakken – kun at hardwaren er i stand til at understøtte.

Så pakken skal tilkøbes med en portion tillid til at selskabet vil kunne levere varen på sigt.

Selvom Level 3 aldrig nogensinde vil blive tilbudt herhjemme, skulle Lidar-sensorerne bidrage til at give mere pålidelige kørselsassistenter - så ens penge ikke helt er spildt.

Øko-kabine

Polestar 2 har tidligere vist at man kan forene luksus, sport og økovenlige ambitioner om ikke at være for glubsk hvad angår Jordens begrænsede ressourcer.

I Polestar 3 bliver opgaven endnu større, da man skal overbevise brugerne om, at det ikke er et 2,6 tons miljøsvin, der trilles rundt i.

Det vil selskabet blandt andet gøre ved at udgive en detaljeret livscyklus-analyse – dog først når bilen er sat i produktion.

Ligesom i Polestar 2 er der tænkt materialer, der består af både naturfibre og genbrugsmaterialer flere steder, men fuld Nappa læderkabine kan altså også tilkøbes. Sidstnævnte skulle dog stamme fra etisk forsvarlig produktion.

Hvad man som fører og passager dog hurtigt bliver glad for, er det gedigne indtryk af plads og kvalitet, man får ombord – særligt på bagsæderne.

Lidt mindre rummeligt er der i selve bagagesmækken, hvor der er plads til 480 liters bagage – heldigvis er der næsten 100 liter ekstra at få under bagagerummets bund. En lille frunk til kabler og lignende under motorhjelmen tilbydes også.

Er det ikke nok, til at få al habenguttet med, kan der hægtes op til 2,2 tons trailer til det sammenklappelige anhængertræk. Så kan båd, quad, hest eller campingvogn alligevel komme med på ferie.

Konkurrencesituation spidser til

Efter at have været i nærkontakt med Polestar 3, må man rose selskabet for at have skabt en reel identitet omkring brandet – og i øvrigt har gjort det på rekordtid.

Der er dog stadig nogle store udfordringer forude for brandet.

Siden Polestar 3 blev vist frem for første gang i oktober 2022, står der efter nogle forsinkelser til først at blive leveret fra foråret 2024.

Debutprisen på 800.000 kroner er der samtidig ikke pillet ved, selvom elbilpriserne siden introduktionen er styrtdykket.

Samtidig er flere stærke konkurrenter allerede ude nu, mens endnu flere står til at snart at debutere.

Allerede nu kan en BMW iX og Audi Q8 anskaffes til lavere priser, mens EQE SUV og Audi Q6 ligner nogle formidable udfordrere til Polestar 3.

Til sidst skal Polestar også dyste med den voksende skare af både lækre og prisvenlige kinesiske SUV’er hvor Xpeng G9 og BYD Tang triller ind på det danske marked med til skarpere priser.