Computerworld News Service: Det ser ud til, at det stadig er normen at håndtere sin business intelligence in-house, men en spørgeundersøgelse fra CIO.com for nylig peger på, at det kan ændre sig i løbet af de næste tre år.
Spørgeundersøgelsen blev foretaget i maj blandt 335 it-ledere, hvis organisationer anvender BI og andre analyse-værktøjer. 23 procent af de adspurgte it-ledere forventer, at deres hovedløsning til BI vil være i form af cloud eller software-as-a-service inden for tre år. Dette udgør en drastisk stigning fra de nuværende syv procent.
Steve Pike, der er it-chef for den trådløse netværksleverandør Enfora, siger, at han for nylig flyttede kundeservice og -support til en cloud-baseret løsning. "Det er ret enkelt at gøre, og platformen er meget fleksibel. Man kan hurtigt høste fordelene og få informationen ud."
På trods af potentialet i skyen dominerer in-house-løsningerne stadig. 93 procent af respondenterne svarer, at de på nuværende tidspunkt anvender lokale BI-værktøjer, og 77 procent regner med at fortsætte med deres lokale løsninger de næste et til tre år.
Heather Hartman, der er direktør for IS technical services hos Care New England Health System, siger, at hendes virksomhed hører blandt de, der holder sig til lokale løsninger.
"Alle de uforenelige systemer, som vi har, gør det vanskeligt at bruge cloud," siger hun.
Jason Lichtenthal, der er vice president for IS hos Pure Insurance, mener, at der er visse risici forbundet med at investere i cloud-platforme på nuværende tidspunkt, men regner med, at hans virksomhed vil gå den vej engang i fremtiden.
"Det er stadig en branche i sin vorden. De er stadig ved at file knasterne ned," siger han. "Jo flere succeshistorier de har, des mere tillid får vi til dem. Det er bare et spørgsmål om tid, før cloud er vejen frem," siger han.
65 procent af respondenterne angiver, at BI og andre analyse-værktøjer har været den direkte årsag til ændrede forretningsprocesser i det forløbne år, mens kun 13 procent svarer, at disse initiativer var tæt forbundne med deres organisationers værktøjer til styring af forretningsprocesser.
(Krydsfeltet mellem BI og business process management undersøges nærmere i artiklen "Analyzing the Future" på CIO.com.) Udgifter til BI og analyse er på vej op: 57 procent af de adspurgte it-ledere svarer, at de forventer en større investering på området i løbet af det næste år.
Oversat af Thomas Bøndergaard