Et nyt forsknings-projekt fra MIT indeholder enorme perspektiver.
Systemet, som det hele drejer sig om, kan tage ved lære af de opgaver, it-supporteren udfører - og herefter selv gentage opgaverne.
Det går under navnet KarDo, og ifølge MIT-mediet Technology Review er det i stand til automatisk at konfigurere en e-mail-konto, installere antivirus software og oprette adgang til et VPN.
Professor Dina Katabi fra MIT forklarer, at systemet blot behøver at se, hvordan administratoren udfører disse opgaver en enkelt gang, hvorefter det selv er i stand til at udfører opgaverne igen og igen på andre computere.
Forskeren hævder, at KarDo kan reducere virksomhedernes omkostninger til de mere simple it-support-opgaver med op imod 20 procent.
Sådan fungerer det
Udvikler Hariharan Rahul fortæller til Technology Review, at systemet går videre end til blot at registrere og anvende makroer, det kan lære formålet med hver enkel kommando i opgaven.
Konkret fungerer det ved, at man simpelthen trykker "start," når administratoren går i gang med at udføre den pågældende opgave, og "stop," når den er fuldført. Undervejs registrerer KarDo hver enkelt kommando i et grafisk brugerinterface, så systemet kan huske hvilke ikoner med videre, der blev klikket på.
"Jeg kan klikke på Internet Explorer-ikonet på mit skrivebord, gå til en webside og klikke på et bestemt link for at downloade en fil," fortæller Dina Katabi til Technology Review. Herefter kan KarDo så udføre præcis den samme handling ikke bare i IE, men også i andre browsere som Chrome eller Firefox.
På samme måde kan systemet registrere, hvordan administratoren konfigurerer en e-mail-konto i Outlook og herefter selv gentage handlingerne ikke bare i Outlook men også i andre e-mail-klienter.
Ifølge forskerne på MIT viser tests, at KarDo klarer opgaverne korrekt 82 procent af gangene.