Talegenkendelse som it-hjælpemiddel er mest udbredt blandt læger og advokater. I andre fagområder er teknologien stort set ikke i brug.
Det fortæller Peter Suhr, som er partner hos analyse- og konsulenthuset Gartner.
Men teknologien har med en placering længst til højre på firmaets seneste hype-cycle ellers været på banen i en del år. Hype-kurven er Gartners bud på en oversigt over it-teknologiers modenhed.
"Det har taget en del år at komme op til højre. Men vi siger faktisk, at det kan tage fem til ti år mere, før det er langt mere udbredt," siger Peter Suhr.
indtastning af tekst for besværligt
Men inden da bliver teknologien måske overhalet indenom af nye user-interfaces, forstået på den måde, at talegenkendelsen konvergeres ind i andre teknologier, forklarer Peter Suhr. Han vurderer, at fysisk indtastning af tekst bliver for besværligt i løbet af nogle år.
"Du vil nok ikke skrive en mail til mig om fem-ti år. Der vil du bare tale den ind et eller andet sted, og så kommer den frem som tekst," siger han.
Han forklarer, at disse teknologiers udvikling peger mod, at tale vil blive til tekst med det samme. Endda på flere sprog samtidigt, hvis man har brug for det.
Han vurderer, at brugergrænsefladerne i fremtidens notebooks og lignende nok kommer til at overhale talegenkendelse indenom.
"Talegenkendelse bliver bare indarbejdet i andre brugergrænseflader. Det kan være, at antallet af brugere om fem til ti år er hundrede procent, for du kan ikke skrive mere. Så taler vi bare," siger Peter Suhr, og peger på at den nyeste computer fra Apple også har teknologien indbygget.
Han fortæller, at talegenkendelses-teknologierne bliver bedre og bedre, men at der stadig er problemer med støj eller utydelig tale. Men teknikkerne til at afhjælpe disse problemer forbedres ifølge Peter Suhr hele tiden.
Analyse af talefiler
Peter Suhr fortæller, at langt de fleste patientjournaler i dag ligger i endeløse baner. Men man er begyndt at udvikle værktøjer, hvormed man kan analysere de indtalte data.
Denne teknologi ligger dog stadig på venstre side af kurven, og er således stadig umoden. Men markedet er der, understreger Peter Suhr, som forklarer, at teknologien kunne være smart hos tusindvis af call-centre.
"Hvis det her virkelig kommer til at fungere smart, så vil du jo have det på din egen laptop. Så bliver teknologien bare en feature på din bærbare, telefon eller hvad vi nu kalder det," siger Peter Suhr om fremtiden for talegenkendelse.